Závodní speciál Škoda 200 RS - první české “eresko” s převodovkou od Porsche

Veteráni a historie

Přidal peterampusak, dne 18. 12. 2017,  0x

Závodní speciál Škoda 200 RS - první české “eresko” s převodovkou od Porsche

Pro rok 1974 byl naplánován zcela nový závod Rallye Škoda nazvaný podle hlavního partnera Škodovky. Celý závod měl probíhat v okolí Mladé Boleslavi. To by bylo, aby ve svém závodě Škodovka neměla vítěze v podobě vlastního modelu. Rozhodla se tedy takové auto vyrobit a výsledkem se stal závodní speciál Škoda 200 RS.

Vývojem nového závodního speciálu byl pověřen zkušený Ing. Mirko Červený o pár měsíců dříve v roce 1973. Splnit měl tři hlavní požadavky. Základem mělo být sériově vyráběné auto značky Škoda, použít měl především domácí součásti a výsledné auto mělo být schopné konkurence na domácí půdě. V ideálním případě si Škoda představovalA vítězství nad tehdy neporazitelným Vladimírem Hubáčkem jezdícím v Alpině A110. Za výchozí model si Červený nakonec vybral designově povedené kupé 110 R.

Škoda RS 200 jej však příliš nepřipomíná. Výsledný sportovní vůz byl nižší a širší a poháněl je vzadu umístěný dvoulitrový čtyřválec s dvěma dvojitým karburátory s velmi slušným výkonem 160 koní a maximálním točivým momentem 210 Nm. Výjimečná byla i pětistupňová převodovka Porsche 915, která se do tohoto vozu hodila mnohem více než tehdejší standardní škodovácká převodovka. Celková váha 805 kg umožnila Škodě RS 200 dosáhnout maximální rychlosti až 250 km/h.

Velké úspěchy se bohužel nekonaly

Ačkoliv Škoda 200 RS je výjimečné auto, očekávání svých tvůrců nesplnilo. Svou roli sehrály zejména malé výrobní kapacity, které neumožňovaly stavbu homologační série. Závod Rallye Škoda dokončilo pouze jedno ze dvou aut a to na 4. místě. Druhé vozidlo závod kvůli technické závadě vůbec nedokončilo. Významnějšího úspěchu se dočkala posádka Horsák a Motal, která se v následujícím roce 1975 ve stejném závodě umístila na druhém místě.

Víte, že závod Rallye Škoda se jezdí dodnes? V průběhu let však došlo ke změně názvu na Rallye Bohemia.

 

Být lepší než Hubáček a jeho Alpina se však nepodařilo. Škoda 200 RS proto závodila pouze dvě sezóny v letech 1974 a 1975, a poté je nahradila Škoda 130 RS. Tento model byl sice slabší, ale mnohem úspěšnější. Vyrobeny byly nakonec pouze dva exempláře, které se dochovaly do dnešní doby. Jedno můžete spatří v muzeu  v Mladé Boleslavi a druhé se nachází v soukromém vlastnictví.

Video: Škoda 200 RS a 130 RS - Dobšiná 2012

 



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.