10+1 nejkrásnějších britských aut v celé historii

Technika a design

Přidal jedemedal, dne 25. 02. 2020,  0x


polečně s Itálií, Německem a Francií patří Velká Británie mezi hlavní automobilové velmoci v Evropě. Proto by v našem seriálů nejkrásnějších aut podle zemí rozhodně neměl chybět seznam toho nejlepšího, co kdy bylo na tomto svérázném ostrově vyrobeno.


Mini (1959-2000)

Roztomilé britské auto miniaturních rozměrů poprvé spatřilo světla světa v roce 1959. Na trh jej uvedla automobilka BMC (British Motor Company) pod názvy Morris Mini-Minor a Austin Seven. Na svou dobu to byl velmi revoluční a úspěšný počin. 


Mini bylo nejen malé městské autíčko, ale bylo také levné a s minimální spotřebou. Navíc šlo o jedno z prvních vozidel s pohonem umístěným vpředu. Díky tomu bylo i v tak malém autě relativně dost místa a Mini bylo prodáváno jako menší rodinný vůz. 


O malé auto ideální do městského provozu byl ohromný zájem, a tak se brzy objevily výkonnější verze Mini Cooper a Mini Cooper S. Stejně tak byly v prodeji různé karosářské verze včetně kupé nebo kombíku. Vyrábělo se 41 let až do roku 2000. Poté značku koupila německá automobilka BMW, která výrobu legendárního Mini obnovila.


Range Rover (1970-1996)

Model Range Rover je dnes považován už za legendární offroad. První generace byla strohá, jednoduchá a zatraceně praktická a odolná. Nevyrábí se už přes 20 let, přesto se jedná o stále pojízdná a funkční auta, které je možné spatřit v praxi.


První pečlivě utajovaný prototyp se objevil v roce 1969 pod názvem Range Rover Velar. Sériová výroba prvního vozidla s pohonem všech čtyř kol a výrazným designem byla zahájena o rok později a okamžitě se novinka setkala s kladným ohlasem. V pozměněné podobě se Range Rover vyrábí a prodává dodnes. 


McLaren F1 

Supersport McLaren F1 dlouhá léta držel titul nejrychlejšího sériově vyráběného vozidla na světě. Ve své době byl unikátem po všech stránkách a dodnes si jej ve svých garážích oprašují největší sběratelé aut a miliardáři z celého světa. Nejlepší na tom je, že to bylo především účelné auto, žádná designovka. Možná právě proto patří McLaren F1 k nejlepším autům na světě.


Autorem konceptu je Gordon Murray, který usiloval o lehké a aerodynamické supersportovní auto. Řidič sedí uprostřed a po jeho stranách mohou sedět dva spolujezdci. Díky tomu má perfektní přehled. Celkem bylo vyrobeno 100 kusů a i přesto, že se nejedná o striktně závodní vůz, některé upravené kousky vyhrály celou řadu závodů, včetně Le Mans v roce 1995.


Aston Martin DB5 (1963-1965)

Když se řekne Aston Martin, je to jako kdyby vám podával ruku sám legendární tajný britský agent James Bond 007. Konkrétně se DB5 objevil ve filmech Goldfinger a Thunderball v hlavní roli se Seanem Connerym z roku 1964, Zlaté oko s Piercem Brosnanem z roku 1995 a Zítřek nikdy neumírá o dva roky později. 


Model DB5 patří mezi nejpovedenější a nejslavnější kousky této slavné britské automobilky. Přitom se jedná o upravený model DB4. Nová DB5 dostala výkonnější šestiválcový motor, kotoučové brzdy a lepší výbavu v podobě sklopných sedadel, elektrického stahování oken, tlumičů na výfuku a dalších drobností, které ocení pasažéři zejména na delších cestách.


Aston Martin DB6 Volante (1965-1971)

Předchozí model DB5 byl prostě Bondův auťák, ale jeho následovník DB6 Volante některým fanouškům přijde ještě elegantnější a ještě více propracovanější a to zejména v otevřené verzi bez střechy. Však tak s tímto autem velmi rád jezdí britský princ Charles, který je obdržel ke svým 21. narozeninán od své matky. 


Aston Martin DB6 obdržel lepší a výkonnější motor a také vylepšenou aerodynamiku. Jednalo se o nejdéle vyráběný model značky Aston Martin. Otevřená karosářská verze kabriolet Aston Martin DB6 Volante bývá považována za nejpovedenější variantu tohoto britského krasavce.


Land Rover Defender (1983-2016)

Oblasti, kde se Britové mohou považovat za špičku, je výroba pravých terénních automobilů tzv. offroadů. Mezi offroady je pak Land Rover Defender považován za absolutní špičku. Konkrétně model Defender se vyráběl od roku 1983, označení Defender se však začalo používat až od roku 1990. Jednalo se především o ryze profesionální vůz, který byl primárně vyráběn jako pracovní auto nebo auto pro využití v armádě.


Jaguar E-Type (1961-1975)

Tak tento skvostný vůz lze směle považovat za jeden z nejkrásnějších vozidel na celém světě a v celé historii. Dokonce i slavný italský konstruktér a zakladatel nejslavnější italské automobilky Enzo Ferrari Jaguar E-Type označil za nejkrásnější vůz, který kdy viděl. 


Jaguár E-Type však byl nejen krásný, ale také velice rychlý. V roce 1961 se stal se svou maximální rychlostí 240 km/h nejrychlejším sériově vyráběným autem. Prodával se ve dvou verzích a to jako kupé s otevřenou střechou a roadster.


Lotus Europa (1966-1975)

O tomto voze se říká všelicos. Třeba, že připomíná pohřební auto zejména v tmavém laku. Pro spoustu automobilových fanoušků je to však jeden z nejpovedenějších Lotusů právě díky jedinečnému a netradičnímu designu. 


Jeho autorem byl úžasný konstruktér Colin Capman, který původně chtěl navrhnout vůz pro širší vůz. Vyrobeno bylo celkem 9 230 kusů, takže dnes se jedná o poměrně vzácný vůz a to zejména limitovaná edice z roku 1973 vyrobená na počet úspěchů závodního týmu ve formuli 1.


Lotus Seven (1957-1970)

Autorem tohoto sportovního auta je Colin Chapman a z jeho díla vychází také známý český konstruktér vyrábějící malé sportovní automobily značky Kaipan. A není jediný. Podobně je na tom také britská značka Caterham. Nejedná se o klasické sportovní vozy na silnice, ale spíše o auto určená pro klubové závody. Je to v podstatě malé svižné sparťanské vozidlo bez dveří a střechy, pouze s vykrojenými bočními stěnami.


Austin-Healey 3000 (1959-1967)

Tento vůz reprezentuje typickou britskou eleganci na čtyřech kolech. Přezdívka “pig” je v tomto případě myšlena láskyplně nikoliv jako hanlivá urážka. Autorem tohoto elegána byla britská automobilka Austin Healey a vůz bůl úspěšný především za “velkou louží” ve Spojených státech.


K silným stránkám tohoto modelu patří především pohledný design, nízko posazená dvousedadlová karoserie, oválná mřížka chladiče a hlavně nové kotoučové brzdy a navrch šestiválcový motor o výkonu 124 koní (později i 132 koní a 148 koní), který tento vůz rozpohyboval až na 185 km/h, což byl na 60. léta krásný výsledek. 


Ford Escort

Bonusovým modelem desítky nejkrásnějších britských aut je Ford Escort. Pokud se klepete  na hlavu, co že tu dělá americký vůz, tak vězte, že Ford Escort Biritové právem považují za své dílo. Nejen výroba, ale i vývoj totiž probíhal právě na britských ostrovech.







Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.