30 nejmenších aut na světě v celé historii - 1. část
Přidal vaclavnovy, dne 16. 12. 2019, 0x
Když se řekne nejmenší auto na světě, většina lidí si okamžitě vybaví německého Brouka, italského Fiatka a případně ještě český Velorex. To však zdaleka není vše. Pojďme si společně připomenout hned 33 nejmenších aut, která si kdy proháněla po světě.
Fiat Topolino - 1936
V roce 1936 se na trhu objevilo roztomilé městské auto malých rozměru, které získalo název Topolino znamenající myška, konkrétně populárního animovaného myšáka Mickey Mouse. Jeho hlavní výhodou byla nejen kompaktní velikosti, ale především nízká kupní cena a nízká spotřeba benzínu.
Maximální rychlost přitom nebyla na tato léta vůbec směšná a Topolino mohlo jet rychlostí až 85 km/h. Fiat Topolino se vyráběl od roku 1936 až do roku 1955 a celkem bylo vyrobeno přes půl milionů kusů.
Volkswagen Beetle - 1938
Jedním z nejpopulárnějších malých vozů v celé historii automobilového průmyslu je zcela určitě Beetle, česky Brouk, od německé automobilky Volkswagen. Jeho výroba započala ještě před propuknutím druhé světové války, přičemž první prototypy VW Beetle byly představeny již v roce 1932. S masovou výrobu se však začalo až po skončení války v roce 1945.
Název Beetle vznikl původně jako lidová přezdívka, která se však ujala natolik, že v 60. letech začala být používána jako oficiální název cenově dostupného “vozu pro lidi”. Volkswagen Beetle se vyráběl až do roku 2003, kdy byla jeho výroba po neuvěřitelných 55 letech ukončena. Celkem bylo vyrobeno více než 21,5 milionů exemplářů.
Fuldamobil N - 1950
Z roku 1950 pochází německý automobil, který se prodával jako stavebnice, jejímž základem byl dřevěný rám (později kovový), díly z překližky a kůže. Své jméno auto získal podle města Fulda, kde se díly na tento “skládací vůz” vyráběly. Vůz navrhl Norbert Stevenson jako auto do města a na nákupy. Vůz s maximální rychlostí 80 km/h se vyráběl až do roku 1959 a během devíti let bylo vyrobeno 2 201 kusů.
Chantecler - 1952
V roce 1952 na pařížském autosalonu zazářilo jednomístné tříkolové miniauto s nevšedním designem nazvané jednoduše Chantecler, což znamená slavík. Jeho autorem byl Paul Vallée, průmyslník a ředitel francouzského závodního týmu. Chantecler se vyráběl až do roku 1957, kdy Vallée nečekaně zemřel na infarkt. Celkem bylo vyrobeno zhruba 200 kusů a dnes se jedná o raritu mezi veterány.
Allard Clipper - 1953
Talentovaný automobilový konstruktér Brit Sydney Allard v roce 1953 představil miniaturní sportovní vůz Allard Clipper. Nebylo to jeho první auto. O rok dříve vyhrál cenu Monte Carla s vozem své výroby, který se však neprodával vůbec.
Sydney proto navrhl a vyrobil trochu odlišný minivůz se stejným názvem Allard Clipper, který byl jako úplně první auto na světě vyrobené celé z plastu. Nebyl to ale zrovna úspěšný vůz. Měl celou řadu nedostatků, a tak byla výroba po 20 kusech ukončena.
Isetta - 1953
Ve stejném roce představil další minivůz nazvaný Isetta Renzo Rivolta, majitel italské společnosti Iso Rivolta vyrábějící chladničky. Autory italského minivozu byli konstruktéři Ermenegildo Preti a Pierluigi Raggi, kteří použili motor z motocyklu o výkonu 9,5 koní. Svým vzhledem trochu připomíná helmu ze slavné filmové série Star Wars.
Isetta byla dlouhá 2,3 metru, vážila 360 kilogramů a dveře místo kapoty se zabudovaným volantem. Isetta byla úspěšná nejen v Itálii, ale pronikla i do dalších evropských zemích. Na základně licence se vyráběla v Německu (BMW), Francii, Belgii, Španělsku i v jižní Americe. Výroba byla ukončena v roce 1962.
Messerschmitt KR200 - 1955
Pod tímto modelem je podepsán výrobce letadel Messerschmitt, který se pár let po skončení druhé světové válce pustil i do výroby vozidel. Letadel už totiž nevyráběl tolik a hledal i jiné uplatnění. Ve své továrně proto navrhl a vyrobil originální mini auto Messerschmitt KR200 jezdící pouze na třech kolech. V podstatě to byl skútr s kabinou, která připomínala kokpit letadla. Ale co čekat od výrobce letadel. Auto se vyrábělo mezi lety 1955 až 1964.
Brutsch Mopetta - 1956
Tento minivůz ve tvaru vajíčka byl původně vyroben pouze pro výstavní účely a to konkrétně pro mezinárodní výstavu kol a motocyklů pořádané v roce 1956. Malé otevřené vozidlo Brutsch Mopetta se skládací stříškou a jezdící na třech kolech bylo určeno pouze pro jednu osobu. Na výstavě Brutsch Mopetta sklidilo poměrně velký ohlas, a tak konstruktér Egon Brutsch vyrobil ještě dalších 13 kousků.
Heinkel Cabine - 1956
Německá letecká společnost Heinkel Flugzeugwerke v roce 1956 vyrobila miniaturní auto, jehož výroba však trvala pouzé dva roky. Ukázalo se, že Heinkel Cabine, má příliš nízkou kvalitu. Proto byl celý koncept předělán a v roce 1960 se vylepšené autíčko objevilo znovu pod názvem Trojan 200.
Scootcar - 1957
Scootcar vypadá jako jezdící vajíčko na třech kolech a přezdívalo se mu “telefonní budka”. V roce 1957 jej představila britská společnost a výrobce lokomotiv Hunslet Engine Company, která jej prodávala až do roku 1964. Navrhl jej designér Henry Brown údajně na žádost jednoho z ředitelů, jehož manželka si přála malé auto kvůli snazšímu parkování. Do Scootcar se vešly dokonce dvě osoby a místo volantu měl řidítka. O to obdivuhodnější je maximální rychlost až 80 km/h.
Fiat 500 - 1957
Provoz automobilů byl v 50. letech kvůli nedostatku benzínu vinou Suzeské krize finančně nákladným, a tak se logicky zvedla poptávka po menších vozidlech s nízkou spotřebou pohonných hmot. Italská automobilka reagovala uvedením malého autíčka v podobě modelu Fiat 500 (Nuova 500).
V podstatě šlo o nástupce předchozího modelu Fiat Topolino, který už přestal být moderním. Nový Fiat 500 získal pro 50. léta moderní zakulacené tvary a stal se jedním z nejprodávanějších aut na trh. Vyráběl se dlouhých 18 let až do roku 1975. Za tuto dobu bylo vyrobeno přes 3,5 milionů kusů. Při příležitosti 50. výročí od založení značky Fiat byl v roce 2007 na trh uveden retro model Fiat 500.
Piaggio Vespa 400 - 1957
Italská společnost Vespa proslula zejména díky výrobě skůtrů. V její historii však najdeme i roztomilý malý vůz až pro čtyři osoby, s tím že na zadní sedačky se vešli drobní lidé nebo děti. Piaggio Vespa 400 byla vyráběná na konci 50. let a nabízely se tři varianty Luxe, Tourisme a sportovní GT. Vespa na čtyřech kolech se mohla “řítit” rychlostí až 90 km/h.
Mini - 1959
Ve stejném období na konci 50. let na trh uvedla další slavné miniauto britská automobilka Austin a Morris. Konstruktér Alec Issigonis navrhl velice úspěšný vůz, který se od roku 1959 v upravené podobě vyrábí a prodává dodnes. Původní Mini se vyrábělo až do konce roku 2000, značku poté převzalo německé BMW, které v roce 2007 uvedlo na trh nové Mini vyrábějící se dosud.
Ropná krize po pár letech dle očekávání pominula, ale zájem o Mini a další podobná menší auta zůstal enormně velký. Ukázalo se, že kromě výrazně nižších provozních nákladů, se miniauta mnohem lépe hodí do úzkých uliček a rušného městského provozu. Malá auta si nejvíce zamilovaly ženské řidičky.
Goggomobil - 1959
50. léta byla opravdu bohatá na vývoj miniautíček. Jedno vyrobila bavorská automobilka Hans Glas jako konkurenci k populárním Isettám. Jmenovalo se Goggomobil a na trh bylo uvedeno v roce 1959 stejně jako britské Mini. Hans Glas původně navrh skůtr a poté se vrhl i na automobily. Goggomobil bylo čtyřmístné dvoudvéřové vozidlo s motorem o výkonu 13,5 koní.
Vedle původní čtyřmístné verze se vyrábělo také 2+2 kupé Goggomobil TS, sportovní verze Goggomobil Dart a užitková varianta Goggomobil Transporter, který využívala například německá pošta.
Peel P50 - 1962
Peel P50 bychom mohli považovat za úplně nejmenší sériově vyráběné auto, je to vlastně takový mikrovůz. Vyráběl se v krátce v letech 1962 až 1965 na ostrově Man pod taktovkou automobilky Peel Engineering Company. Peel P50 je de facto nákupní vozík s vlastním pohonem pro jednu osobu.
Peel P50 má jedny dveře na levé straně, jedno přední světla a nemá zpátečku, a pokud s ním chtěl řidič couvnout nebo pohnout, stačilo vystoupit, použít madlo v zadní části vozítka a prostě jej odtáhnout. Celkem bylo za tři roky vyrobeno 50 kusů a některé z nich jsou funkční dosud.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.