Škoda 966 Supersport - nejrychlejší české auto v 50. letech

Veteráni a historie

Přidal peterampusak, dne 27. 12. 2017,  0x

Škoda 966 Supersport - nejrychlejší české auto v 50. letech

Ani sériové auto, ani prototyp na koukání, ale čistý a naprosto úžasný závodní speciál. Přesně to je Škoda 966 Supersport vyrobená na počátku 50. let. I přes nepříznivé politické období se podařilo vyvinout ohromující sportovní vůz, který v roce 1953 jezdil rychlostí téměř 200 km/h!


Vyrobeny byly pouze tři exempláře, z nichž se dochoval jediný z nich, poslední vyrobený vůz. Dlouhá léta jej vlastnil známý slovenský závodník Ivan Mičík. V roce 2007 jej odkoupila Škoda, která provedla jeho kompletní a rozsáhlou renovaci. Dokončena byla až v roce 2014 a my se konečně můžeme pokochat výsledkem jejich letité práce v muzeu. Současný stav odpovídá tomu, jak vůz vypadal v roce 1953.


Z dvoumístného sporťáků jednomístný speciál

Škoda 966 Supersport bylo skutečně výjimečné auto. Obzvláště vezmeme-li v úvahu, že vznikalo v komplikovaných 50. letech. Škoda 966 byla vyvíjena jako “víceúčlový” závodní vůz. Měl tvar doutníkové otevřené karosérie, typické právě pro toto období. Konstruované bylo jak dvoumístné vozidlo pro závody v kategorii sportovních aut. Sedadlo spolujezdce však bylo možné zakrýt, a pokud se demontovaly reflektory a blatníky, proměnilo se v závodní speciál.


Supersport poháněl zážehový čtyřválec pocházející z modelu Škoda Tudor se zdvihovým objemem 1 089 cm3. Umístěn byl podélně za přední nápravou. Na rozdíl od sériového modelu měl válce hliníkovou hlavu a polokulový spalovací prostor. První verze měla výkon 37 kW. Vyrobena byla verze s “boulí” na kapotě, která ukrývala dva karburátory, a výkonem až 132 kW.


Škoda 966 jezdila rychlostí téměř 200 km/h

To vše ze Škody 966 dělalo nejrychlejší český vůz své doby. Za volant v roce 1953 usedl český závodník Václav Bobek, který si jezdil nejvyšší rychlostí 197,8 km/h, což byl na svou dobu skutečně skvělý výkon. Jako první však český supersport řídil Miroslav Fousek, který skončil druhý ve Velké ceně Československa. Bohužel za hranice už Škoda 966 nemohla. Politická situace to nedovolila.


Po roce 1953 byl vůz používán k výchově mladých a talentovaných závodníků, odkud se dostal do soukromého vlastnictví. Jak to bylo dál už vím. Naštěstí se jeden z modelu dochoval až do současnosti a díky Škodovce a její renovaci vypadá jak první den, kdy opustil výrobní linku.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.