Za socialismu Škoda vyvinula 15 zajímavých prototypů. Znáte je? - 1. část

Veteráni a historie

Přidal montyjack, dne 31. 05. 2018,  0x


Reálná nabídka sériových automobilů byla za socialismu poměrně chudá a dalo by se říci i poněkud zaostalá. Ve skutečnosti ale byly automobilky velmi aktivní alespoň, co se vývoje týče. Například Škodovka za socialismu vyvinula 24 prototypů, z nichž mnohé měly šanci uspět i na západním trhu. 

Představovat sériově vyráběna auta značky Škody (AZNP - Automobilový závod Národní Podnik) z dob socialismu v letech 1948 až 1989 asi nemá žádný smysl, protože jsou více než dobře známá. Navíc žádné jiné značky, až na výjimky, se u nás neobjevovaly. Vybavit si všechny ty “stovky, stodvácy a Favority” jistě nikomu dělat problém nebude. Vzpomeňme si na tři nejznámější.

Stará dobrá Škoda 100 


Škoda 120 patřila mezi nejvíce rozšířené modely


Favorit jako první sériový vůz obdržel motor vpředu


Vývoj se nebál modernizace ani experimentů

Socialismus bohužel pohřbil jakoukoliv snahu posunout se ve vývoji dál a ukázat celému světu, jak dobrou automobilku máme. Vývojářský tým Škody rozhodně nelenil a nové koncepty sekal téměř jak “Baťa cvičky”. Bohužel do sériové výroby se jich dostalo opravdu málo. To však neznamená, že jsme na ně zapomněli.

1. Škoda 950

Jediný prototyp vznikl v roce 1948 a mělo jít o lidový vůz pro širokou veřejnost. Plochý čtyřválec, který škodovku poháněl, byl vyvinut další českou automobilkou Pragou. Bohužel se nedochoval a k dispozici je pouze pár dobových fotografií.


2. Škoda 978

Základem pro tento dvoudvéřový čtyřmístný model z roku 1956 byla Škoda 440 Spartak, který měl podle původního plánu nahradit, a později posloužil pro vývoj Škody 1000. Už tehdy vývojáři umístili chlazený řadový čtyřválcový motor s objemem 988 ccm3 a výkonem 41 koní (30 kW) dopředu.


3. Škoda 989

Další model, který se stal základem pro Škodu 1000. Měl čtyřdvéřovou karosérii, prototyp byl plně funkční a vyvinut byl v roce 1958.


4. Škoda 1000 MB

V roce 1968 se Škoda pustila do experimentů s motorem Wankel a testovala je právě u tohoto prototypu. Konkrétně se jednalo o motor s objemem 0,4 litru a výkonem 40 koní.


5. Škoda 990 Winnetou

Povedený roadster z roku 1968 se objevil i na autosalonech v Paříží a Ženevě, do výroby se ale nakonec nedostal. Postaven byl na podvozku kupéčky Škody 1000 MBX, motor však měl silnější výkon 52 koní.


6. Škoda 720

Rok 1968 byl, co se týče vývoje, štědrý. Škoda 720 vypadala nadějně a vzniklo dokonce hned několik designérských návrhů včetně karosářské varianty sportovní kupé, pětidvéřový hatchback a praktické kombi. Tento model měl dokonce motor umístěný vpředu a pohon na zadní kola! Kupé Škoda 720 mělo motor o objemu 1,5 litru a výkonem 85 koní. Tato varianta byla plánovaná především pro vývoz na zahraniční trhy.

Přečtěte si druhou část: Za socialismu Škoda vyvinula 15 zajímavých prototypů. Znáte je? - 2. část



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.