Za socialismu Škoda vyvinula 15 zajímavých prototypů. Znáte je? - 2. část

Veteráni a historie

Přidal montyjack, dne 31. 05. 2018,  0x


V minulém článku jsme načali historii vývoje aut v české automobilce Škoda. Na následujících řádcích vás čeká výčet dalších prototypů, které mohly změnit podobu českých aut o desítky let dříve. Bohužel vývoj ovlivňovala tehdejší politická situace.

7. Škoda 110 Ferat Super Sport

Asi nejznámější prototyp, který se objevil v hlavní roli i na filmovém plátně, pochází z roku 1969. Motor měl výkon 75 koní a maximální rychlost přes 160 km/h. Na autosalonech sklízel velký obdiv.


8. Škoda 1100 Super Sport

Šlo o další verzi předchozího prototypu s výkonem 100 koní a maximálkou přes 200 km/h. Vyvinut byl v roce 1971 a jeho účelem bylo testování nových možností a technologií.


9. Škoda 1100 GT (ÚMV 1100 GT)

V případě tohoto opravdu krásného konceptu z roku 1971 se dokonce uvažovalo o sériové výrobě. Vyrobeno bylo nakonec šest kousků, které sloužily opět k testování.


10. Škoda 760

Jeden z nadějných pokusů, který nakonec nevyšel, vzešel ze spolupráce škodovky a německého Wartburgu. Nakonec vzniklo 130 prototypu, sériovou výrobu však zmařili východní Němci kvůli příliš vysokým nákladům. Třídveřový prototyp byl poháněn motor umístěným vpředu o objemu 1,1 litru a výkonu 58 koní. Dalšími z plánovaných variant byl také fastback s motorem o objemu 1,5 litru a výkonem 75 koní a kombi.


11. Škoda 727

Tento prototyp byl vyvinut v roce 1972 za účelem testování nově vyvinuté karosérie, která měla splňovat vyšší bezpečnostní nároky. Byl použit jako základ pro sériový model Škoda 742.


12. Škoda 742 Ortodox

Radikální prototyp s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol. V podstatě se jednalo o model předcházející Škodě 120, která ale dostala motor opět do zadu. Jednou z variant byl velice zvláštní prototyp Škoda 742 Oficiál BAZ, který měl představovat luxusní vůz pro státní úředníky. Nahradit měl tehdy používanou Volhu 24.


13. Škoda BAZ 120 Furgonet

První malá dodávka od české automobilky, kterou škodovka vyvinula v roce 1982, měla motor nešikovně umístěný vzadu. A to rozhodně nebylo příliš praktické. Sériová výroba se tedy nekonala.


14. Škoda 742 PP

Z roku 1980 pochází další prototyp Škoda 742 PP. Měla přední pohon a upravenou přední částí vozu. Motor, převodovka, rozvodovka a hnací hřídel byla použita z jugoslávského modelu Zastava 101, což byla licenční verze italského Fiatu 128. Motor byl umístěný vpředu napříč.


15. Škoda 781

Vývoj Favorita, první sériově vyráběné škodovky s pohonem vpředu, byl zahájený již na počátku 80. let. Prvním krokem byl prototyp Škoda 781 z roku 1981, na jehož návrhu pracoval designér Jaroslav Kindl. Na první pohled koncept připomínal Volkswagen Golf.

Přečtěte si první část: Za socialismu Škoda vyvinula 15 zajímavých prototypů. Znáte je? - 1. část




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.