Vše o obsahu motoru

Praktické rady

Přidal nicolaus, dne 7. 11. 2016,  0x

Vše o obsahu motoru

Většina lidí se rozhoduje při koupi svého nového vozidla právě obsahem motoru. Motor, který si zvolíme, rozhoduje o výkonnosti a spotřebě našeho vozu. Co tedy vlastně objem motoru je? Proč na něm tak záleží?

Co je objem motoru?

Objem motoru je často mylně nazýván obsahem. Zdvihový objem je objem válce, který vyplní píst při svém zdvihu. Jedná se tedy o prostor mezi dolní (píst je nejblíže klikové hřídeli) a horní (píst je nejdále od klikové hřídele) úvratí. Čím větší má auto objem válců, tím je rychlejší, dosahuje většího zrychlení a celkově má větší sílu (samozřejmě nezáleží jen na objemu válců). Zároveň roste i spotřeba paliva.

Zdvihový objem motoru se udává v kubických centimetrech. V mnoha případech se udává v označení modelu pro lepší orientaci údaj o zdvihovém objemu v litrech, například, "SEAT Leon 1.6".

Jak je vnímán zdvihový objem v dnešní době?

Mnoho majitelů vozidel diskutuje o důležitosti objemu válců. Například někdo řekne něco ve stylu „haha, to je ale trapný výkon na takový objem“ a souboj je na světě. Jedna strana motoristů zastává názor, že motor, který z určitého objemu dostane větší množství výkonu, je lepší. Něco na tom bude, motor s 650 koňmi měli i před sto lety, jen k tomu potřebovali asi tak 50 l zdvihového objemu. Takže se zdá, že motor, co z určitého objemu dostane větší výkon, je lepší. Druhá strana motoristů naopak tvrdí, že zapomínáme na jeden docela klíčový parametr, a to na váhu. K čemu mi bude moderní litrový motor, který má stejný výkon jako postarší dvoulitr, když váží o několik kilogramů více.

Jaké jsou nejběžnější zdvihové objemy?

Mezi nejběžnější objemy motorů patří aktuálně motory od jednoho do dvou litrů. Patří mezi ně motory TSI i TDI. U prestižních modelů se pak můžeme setkat i s motory s objemem 3 litry (Volkswagen Touareg). Objem nad tři litry mají často velmi drahá auta. Sportovní automobily pak většinou mají objem motoru kolem šesti litrů.

A co automobily s turbem?

Turbodmychadla najdeme dnes už ve většině automobilů. Některé automobilky se snaží už jen o auta s turbem. Jaký je důvod? Menší a v nižších otáčkách pracující motor s turbem dosáhne lepší spotřeby paliva než velký atmosféricky plněný motor.

Turbomotory mají výhody. Modernější benzíňáky s turbem nám nabízejí více výkonu v nízkých otáčkách podobně jako nafťáky, jsou tedy velmi pružné, což není uživatelsky nepříjemné. Postarají se také o lepší dynamiku, než je tomu u atmosféricky plněných motorů, se stejně vysokým výkonem a dokáží být i úsporné.

 Více na: http://www.autorevue.cz/10-spolehlivych-motoru-drzaku-jejichz-koupi-neslapnete-vedle

Více na: http://www.autorevue.cz/10-spolehlivych-motoru-drzaku-jejichz-koupi-neslapnete-vedle

 



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.