Škoda Rapid Spaceback - recenze
Přidal leprikon, dne 31. 07. 2017, 0x
Na podzim 2013 byl na automobilový trh uveden nový model Škoda Rapid Spaceback jako konkurenční hatchback oblíbených aut Volkswagen Golf, Peugeot 308 či Renault Mégane. Během čtyř let si získal slušnou základnu věrných příznivců, a stal se druhým nejprodávanějším modelem značky Škoda. V letošním roce se také dočkal svého prvního faceliftu.
Škoda Rapid Spaceback představuje hatchback nižší střední třídy, který v nabídce automobilky dosud Škoda chyběl, přičemž vychází z liftbacku, který uvedla na trhu o rok dříve. rozdíly mezi původním liftbackem a novým hatchbackem jsou vidět na první pohled. Celková délka vozidla je kratší a to o 179 mm. Rapid Spaceback přišel o zadní převis a linie střechy se nesvažuje tak rychle. Posádka na zadních sedadlech tak získala více prostoru.
Zajímavým prvkem je víko kufru, jehož horní část je vybavená aerodynamickým křídlem. Nejedná se o však žádný nadbytečný prvek. Křídlo funguje jako příčná vzpěra, která zlepšuje torzní tuhost celé karosérie. Tenčí konstrukce sloupku C umožnila instalaci okna ve tvaru trojúhelníku, což opticky vůz prodlužuje.
Větší malý vůz nebo malý středně velké vůz?
Jak si stojí v porovnání s ostatními hachbacky ze střední třídy od světových značek? Svými rozměry, jak je patrné z níže uvedené tabulky, sice patří k těm menším, ale stále zapadá perfektně. Setkáme se také s zařazením Rapidu do kategorie menších vozidel.
Model |
Délka [mm] |
Šířka [mm] |
Výška [mm] |
Rozvor [mm] |
Zavazadelník [l] |
Škoda Rapid Spaceback |
4 304 |
1 706 |
1 459 |
2 602 |
415/1 380 |
Citroën C4 |
4 329 |
1 789 |
1 489 |
2 608 |
408/1 183 |
Chevrolet Cruze 5D |
4 510 |
1 797 |
1 477 |
2 685 |
413/883 |
Fiat Bravo |
4 336 |
1 792 |
1 498 |
2 600 |
400/1 175 |
Hyundai i30 |
4 300 |
1 780 |
1 470 |
2 650 |
378/1 316 |
Kia Cee´d |
4 310 |
1 780 |
1 470 |
2 650 |
380/1 318 |
Peugeot 308 |
4 276 |
1 821 |
1 519 |
2 608 |
442/1 398 |
Renault Mégane |
4 302 |
1 808 |
1 471 |
2 641 |
372/1 129 |
Škoda Rapid Spaceback - elegantnější než liftback
Na rozdíl od původního liftbacku působí Rapid Spaceback elegantněji, dalo by se i říci honosněji. Důvodem příjemnějšího vizuálního dojmu je především menší zadní převis, díky čemuž připomíná kupé, a z dálky si jej lze velice snadno splést s modelem Škoda Octavie třetí generace
Nabídka motorů je stále stejná a nenabízí žádné velké překvapení. Pohybuje se od tříválce 1.2 MPI s nízkým výkonem 55 kW až po čtyřválec 1.4 TSI s největším výkonem 77 kW. Ze vznětových motorů je v nabídce 1.6 TDI s výkonem 66 nebo 77 kW.
Favoritem mezi nabízenými motory se stal 1.2 TSI s výkonem 77 kW a šestistupňovou převodovkou, která umožňuje daleko lépe a hlavně efektivněji používat nižší otáčky, při čemž motor bez problémů zvládne dlouhý nejvyšší převod. Například při rychlých rychlostech na dálnicích je v kabině auta příjemný klid, motor drží necelé 3 000 otáček a také spotřeba zůstává v rozumných mezích.
Škoda Rapid Spaceback - základní technické údaje:
Motor |
1.2 MPI |
1.2 TSI |
1.2 TSI |
1.4 TSI |
1.6 TDI |
1.6 TDI |
1.6 TDI |
Převodovka |
5M |
5M |
6M |
7 DSG |
5 M |
7 DSG |
5M |
Zdvihový objem |
1198 |
1197 |
1197 |
1390 |
1598 |
1598 |
1598 |
Válce/ventily |
3/4 |
4/2 |
4/2 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Výkon [kW] |
55/5400 |
63/4800 |
77/5000 |
90/5000 |
66/4200 |
66/4200 |
77/4400 |
Točivý moment [Nm] |
112 |
160 |
175 |
200 |
230 |
230 |
250 |
Nejvyšší rychlost [km/h] |
172 |
180 |
193 |
203 |
182 |
182 |
190 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
13,8 |
11,7 |
10,2 |
9,4 |
11,9 |
12,1 |
10,3 |
Spotřeba [l/100 km] |
5,8 |
5,1 |
5,4 |
5,8 |
4,4 |
4,5 |
4,4 |
Emise CO2 (g/km) |
134 |
119 |
125 |
134 |
114 |
118 |
114 |
Cena [Kč] |
292900 |
302900 |
327900 |
428900 |
358900 |
433900 |
413900 |
Odlišné řešení konstrukce karosérie
Na rozdíl od původního liftbacku disponuje Spaceback odlišnou konstrukcí karosérie. Za zmínku stojí pevnější skelet, díky kterému Rapid daleko lépe zvládá přejezdy různých nerovností na silnicích. Rapid má velmi přesné řízení a perfektně drží stabilitu v zatáčkách. Vlečená náprava zajistí stabilitu vozidla ve chvílích, kdy se po nerovném povrchu nepohybují kola na obou stranách. Ke skutečné radosti z jízdy mu tak chybí pouze výkon na výjezdu.
U Rapidu můžeme najít další inovace. Původní hydraulický posilovač řízení nahradil nový elektromechanický posilovač řízení C-EPS, elektrické ovládání nejen předních, ale i zadních oken, nová xenonová světla a také uzamykatelné víčko u nádrže, které se odemyká společně s centrálním zamykáním.
Vraťme se na moment k novému posilovači řízení, který již nepotřebuje nádobku na kapalinu, hadice a čerpadla. Jeho výroba je levnější, stejně jako oprava v případě nehody či poruchy. Údajně má být i lehčí. Elektromotor se nachází na sloupku řízení a jeho činnost se odvíjí od rychlosti.
Škoda Rapid Spaceback je vybavený šesti airbagy, samozřejmostí je již povinné ABS a ESP. Pokud si připlatíte, můžete mí nová xenonová světla s výkonem 2 000 lumenů.
Inovovaný interiér - kvalitní interiér a lepší volant z Octavie
Novinky, úpravy a změny zaznamenal také interiér. Tou zásadní novinkou je tříramenný volant s ovladači po obou stranách, který je využíván ve Škoda Octavie. Lepší model MAXI DOT nabízí jednoduché a pohodlné ovládání autorádia a palubního počítače přímo z volantu.
Také přístrojová deska vypadá odlišně. Spodní a horní část rozděluje stylově působící šedý pruh nabízený také v efektním klavírovaném laku. Samozřejmě za příplatek. Plasty použité v interiéru jsou sice tvrdší, ale mají perfektní povrchovou úpravu i zpracování. Ovládací prvky mají vynikající ergonomii, používání středové konzole je velmi intuitivní. Velmi pozitivně je hodnocena možnost ovládat okénka od řidiče, což původní liftback nenabízel.
Zkrácením vozidla došlo ke zmenšení prostoru zejména v oblasti loktů. V podélném směru je naopak místa v autě dostatek. Menší kufr s objeme 415 litrů však v dané kategorii nižší střední třídy nabízí spíše nadprůměrný prostor. Méně pozitivně je však hodnocena výše položená nákladová hrana kufru a při složení zadních sedadel nevznikne rovná plocha.
Rok 2017 přinesl nový facelift
Jaké změn přinesl letošní rok? Největší změnu zaznamenala příď s ještě výkonějšími bi-xenonovými světlomety. Novinkou je možnost panoramatické střechy, které auto sice sympatický prosvětlí, avšak sníží komfort při jízdě. Auto je hlučnější a při přejíždění nerovností více duní než auto s klasickou ocelovou střechou. Konstrukčně se však a vozidle nezměnilo nic zásadního. Novější Škoda Rapid Spaceback má vedle nových světlometů pouze nové nárazníky, nový design kol a interiér zkrášlený o další barevné lišty a drobnosti.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.