Saab Sonett - sportovní elegán s dvoudobým motorem
Přidal tommaly, dne 15. 08. 2018, 0x
První Sonett Saab byl představený v roce 1956 na autosalonu ve Stockholmu a ihned slavil ohromný úspěch. Přesto má první generace pouze šest kusů. Do sériové výroby se dostala druhá a třetí generace Saab Sonnet II a III. Dvoumístný sportovní roadster získal tisíce věrných fanoušky, které zaujal svou nádhernou elegantní štíhlou karoserií.
Saab Sonett I
První generace Saab Sonett byl v podstatě zkušební projekt, o kterém se příliš nevědlo. Pracoval na něm menší tým, pouze pár vybraných zaměstnanců tehdy mladé švédské automobilky. Představení nového vozu pod názvem Saab 94 v roce 1956 se stalo poměrně hodně nečekaným překvapením. Mezi hranatými Volvo elegantní roadster působil svěžím dojmem.
Karoserii navrhl designér Sixten Sason. Název vznikl fonetickým přepisem výrok testovacího jezdce Rolfa Melldeho, který o roadsteru prohlásil “Sä nätt den är”, což v překladu do češtiny znamená “ten je tak pěkný”. A měl pravdu. Saab Sonnett I poháněl tříválcový dvoutaktní motor DKW o objemu 748 cm3 a výkonu 57,5 koní. Díky lehké konstrukci to byl ideální motor, který drobný roadster dokázal rozpohybovat tak akorát.
Automobilový svět byl doslova okouzlen a divil se, že z výrobní linky sjelo pouze dalších pět kousků. Pro zajímavost v roce 1996 úplně první vyrobený Saab Sonett I zajel rychlostní rekord 159,4 km/h v kategorii vozidel do 750 cm3.
Saab Sonett II a III
Následující generace už byla určená pro sériovou výrobu a první kus sjel z výrobní linky v roce 1966 o deset let později. Návrhem byl pověřený stejný designér, pod jehož rukama vznikl návrh na úžasné dvoumístné sportovní kupé. Vyrobeno jich bylo celkem 1868. Dnes se jedná o velmi cenný vůz. Dva kusy dokonce zamířily do tehdejšího Československa. Jeden z nich prý inspiroval vznik sportovní Škody 1100 GT.
Třetí generace připomíná americké modely. Karosérii u trojky navrh italský designér Coggiolli, který se inspiroval právě vzhledem amerických vozů z počátku 70. let. V jeho podání se vůz rozšířil a nově získal výklopné víko na zdi. Saab Sonett se od předchozí generace liší také výklopnými reflektory a ruční pakou. Do auta bylo možné namontovat klimatizaci. Od roku 1970 až do roku 1974 bylo vyrobená 10 219 vozu druhé a třetí generace Saab Sonett.
Saab Sonett IV
V 70. letech vznikl prototyp čtvrté generace. Vůz se však nikde nedochoval a neúplné jsou i informace vážící se k jeho vzniku. Údajně měl být vyroben už v roce 1971, ale jiné prameny tvrdí, že vznikl později. Některé zdroje uvádí, že jej navrhl opět Cogglioli, podle jiných pramenů nebyl prototyp nic jiného než přestavba Sonettu III vášnivým fanouškem.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.