Rychlostní indexy na pneumatikách
Přidal leprikon, dne 18. 07. 2017, 0x
Pneumatikám velmi často není věnováno tolik pozornosti, kolik by mělo. Hodně motoristů jezdí na stejných pneumatikách mnoho let a netuší, jaké parametry musí splňovat, aby jízda byla opravdu bezpečná. Jedním ze zásadních parametrů je například rychlostní index. O co se jedná a co tento údaj přesné znamená?
Pneumatiky by měly splňovat mnoho parametrů, nejen zákonem danou a policisty často kontrolovanou hloubku dezénu. Asi nejvíce opomíjeným parametrem jsou rychlostní indexy na pneumatikách. Tento údaj, který najdeme na každé pneumatice, udává, pro jakou maximální rychlost je určená. To například znamená, že závodní auta rozhodně nemohou použít běžné pneumatiky. Ty by vysokou rychlost “nepřežily”.
Udávání rychlostních indexů je povinné od roku 1991
Zajímá vás rychlostní index u vašich pneumatik? Podívejte se na boční stranu pneumatiky, kde najdete veškeré důležité informace. Konkrétně rychlostní index je povinný u všech pneumatik s datem výroby novějším než 1991. Údaj vyjadřuje maximální rychlost, pro kterou byla pneumatika zkonstruována.
Po každé vozidlo lze použít jen takové pneumatiky, jejichž rychlostní index je stejný nebo vyšší než uvedená maximální rychlost daného vozidlo. Tuto hodnotu naleznete ve velkém technickém průkazu (VTP).
Hodnoty značení rychlostního indexu pneumatik:
Označení rychlostního indexu |
G |
J |
K |
L |
M |
N |
P |
Q |
R |
S |
T |
H |
V |
W |
Y |
ZR |
Max.rychlost v km/h |
90 |
100 |
110 |
120 |
130 |
140 |
150 |
160 |
170 |
180 |
190 |
210 |
240 |
270 |
300 |
nad 300 |
Pozn.: Uváděné rychlosti jsou parametrickým údajem pneumatiky, nikoliv o doporučené rychlosti na komunikacích!
Při výběru správné pneumatiky jsou samozřejmě rychlostní indexy na pneumatikách pouze jedním z řady údajů. Přímo ve vyhlášce MD č. 341/2002 o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích je uvedeno:
“Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).”
Pneumatiky s vyšším rychlostním dezénem snadno poznat podle tužších dezénových bloků, které při vyšších rychlostech brání jejich deformaci. Nezapomeňte, že rychlostní index v reálném použití ovlivňuje také správné nahuštění, upravení a poškození. Výrobci pneumatik rychlostní index odmítají garantovat například u opravovaných pneumatik. Jakákoliv oprava totiž může pneumatiku znehodnotit.
Rychlostní indexy na letních a zimních pneumatikách
V případě letních pneumatik nelze použít pneumatiky s nižším rychlostním indexem. To však neplatí pro zimní pneumatiky. Dle vyhlášky mohou motoristé použít i zimní pneumatiky s nižším rychlostním indexem, než je uvedený ve velkém technickém průkazu. Může tak učinit pouze za podmínky, že má v zorném úhlu upozornění na nižší maximální rychlost (např. cedulka či nálepka). Nižší maximální rychlost lze také nastavit přímo v palubním počítači, umožňuje-li to vozidlo.
Ve vyhlášce je k tomuto tématu uvedeno:
“V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena.”
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.