Příběh rekordmanky “princezny” Abarth 1000 Bialbero z roku 1960

Veteráni a historie

Přidal sportak, dne 16. 10. 2017,  0x

Příběh rekordmanky “princezny” Abarth 1000 Bialbero z roku 1960

Automobilový konstruktér Carlo Abarth se proslavil úpravami vozidel. Jeho nejoblíbenější značkou byl Fiat. V roce 1960 na autosalonu v Turíně představil jednomístný aerodynamický speciál " monoposto" ve tvaru stříbřité kapky Abarth 1000 Bialbero, který získal přezdívku "La principessa" neboli princezna. Až do roku 2016, kdy byla nabídnuta k prodeji na aukci na kalifornské pláži v Pebble Beach, byla ve vlastnictví pouze jednoho majitele.

9b30f929e31900717cfcd30ca50e3f09.jpg1960_Pininfarina_Fiat_Abarth_750-1000_Record_05.jpgU_57_763201559094_IW_1960_Pininfarina_Abarth_1000_Record_Car_06.jpgFDV6be813_abarth1000bialberorecord1960_1.jpg

Carlo Abarth se narodil v roce 1908 ve Vídni. V 17 letech stavěl rámy kol a motocyklů a rovněž působil jako motocyklový závodník. Po několika vážných zraněních záleží zavodění nechal a odešel do italského Merana, kde se podílel na založení konstrukční kanceláře firmy Porsche - Compagnia Industriale Sportiva Italia (CIS Italia, později přejmenované na Cisitalia). V roce 1949 založil vlastní společnost Abarth & C., do jejíhož znaku vložil své znamení zvěrokruhu štíra, a začal přestavovat vybraná vozidla. Jeho prvním výtvorem byl Abarth 204A.

Mezi jeho nejslavnější díla patří model Abarth 1000 Bialbero, který pro automobilku Fiat-Abarth navrhl Pininfarina.

Aerodynamika na prvním místě

Podvozek princezny je podobný modelů Fiat 600, její karoserie splňuje nejpřísnější parametry. Odpor větru karoserie byl dokonce testován v tunelu na italské univerzitě Politecnico di Torino a poháněl ji motor 982 ccm DOHC s výkonem 105 koní. Princezna dosahovala maximální rychlosti 220 km za hodinu, což je úctyhodná rychlost i v současné době. Princezna je držitelkou devíti světových rekordů. Při průměrné rychlosti 191 km za hodinu například ujela 9 999 kilometrů za 72 hodin.

60-Fiat-Abarth-1000-DV-16-GCM-01.jpg1960-abarth-1000-bialbero-record-car-la-principessa.jpgab40_576a9f5ae15ac.jpgabarth_1000_bialbero_record_car_pininfarina_la_principessa_1960_7.jpg78cfa5f75983704ad41080c653e6f7d6.jpg

Abarth 1000 Bialbero bylo velmi malé auto. Na délku měřil 4,56 metrů, na šířku 1,55 metrů a na výšku měl pouze 1,2 metrů. Princezna měla odnímatelné kryty kol. Za krytem, který chránil pilota, byl umístění motor. Agregát vycházel z modelu Fiat 600. Navíc byl opatřen svébytnou hlavou, rozvodem DOHC a půlkulovitými spalovacími prostory. Postrádal jakékoliv přeplňování.

abarth_1000_bialbero_record_car_pininfarina_la_principessa_1960_3.jpgab70_576a9f5b12cbb.jpgzul7108-jpg-860d2eacfb691366d34b.jpg

Princezna za 35 milionů korun

Tento dnes již historický vůz byl v v loňském roce poprvé nabídnutý k prodeji v původním stavu. Britský Top Gear odhadl prodejní cenu princezny minimálně na 35 milionů korun.

3858142.jpg35911023815_aeb76b55e1_b.jpgAbarth-1000-Bialbero-Record-20.jpg36313376605_a0155d6338_b.jpgabarth-1000-bialbero-record-113559.jpg36112133632_4d4eacf84e_o.jpgpictorial-2017-concorso-delegenza-villa-deste-30.jpgzul7236-jpg-630a0947fb782c738e14.jpg

Video:



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.