Příběh rekordmanky “princezny” Abarth 1000 Bialbero z roku 1960
Přidal sportak, dne 16. 10. 2017, 0x
Automobilový konstruktér Carlo Abarth se proslavil úpravami vozidel. Jeho nejoblíbenější značkou byl Fiat. V roce 1960 na autosalonu v Turíně představil jednomístný aerodynamický speciál " monoposto" ve tvaru stříbřité kapky Abarth 1000 Bialbero, který získal přezdívku "La principessa" neboli princezna. Až do roku 2016, kdy byla nabídnuta k prodeji na aukci na kalifornské pláži v Pebble Beach, byla ve vlastnictví pouze jednoho majitele.
Carlo Abarth se narodil v roce 1908 ve Vídni. V 17 letech stavěl rámy kol a motocyklů a rovněž působil jako motocyklový závodník. Po několika vážných zraněních záleží zavodění nechal a odešel do italského Merana, kde se podílel na založení konstrukční kanceláře firmy Porsche - Compagnia Industriale Sportiva Italia (CIS Italia, později přejmenované na Cisitalia). V roce 1949 založil vlastní společnost Abarth & C., do jejíhož znaku vložil své znamení zvěrokruhu štíra, a začal přestavovat vybraná vozidla. Jeho prvním výtvorem byl Abarth 204A.
Mezi jeho nejslavnější díla patří model Abarth 1000 Bialbero, který pro automobilku Fiat-Abarth navrhl Pininfarina.
Aerodynamika na prvním místě
Podvozek princezny je podobný modelů Fiat 600, její karoserie splňuje nejpřísnější parametry. Odpor větru karoserie byl dokonce testován v tunelu na italské univerzitě Politecnico di Torino a poháněl ji motor 982 ccm DOHC s výkonem 105 koní. Princezna dosahovala maximální rychlosti 220 km za hodinu, což je úctyhodná rychlost i v současné době. Princezna je držitelkou devíti světových rekordů. Při průměrné rychlosti 191 km za hodinu například ujela 9 999 kilometrů za 72 hodin.
Abarth 1000 Bialbero bylo velmi malé auto. Na délku měřil 4,56 metrů, na šířku 1,55 metrů a na výšku měl pouze 1,2 metrů. Princezna měla odnímatelné kryty kol. Za krytem, který chránil pilota, byl umístění motor. Agregát vycházel z modelu Fiat 600. Navíc byl opatřen svébytnou hlavou, rozvodem DOHC a půlkulovitými spalovacími prostory. Postrádal jakékoliv přeplňování.
Princezna za 35 milionů korun
Tento dnes již historický vůz byl v v loňském roce poprvé nabídnutý k prodeji v původním stavu. Britský Top Gear odhadl prodejní cenu princezny minimálně na 35 milionů korun.
Video:
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.