Osmička, Hadimrška a Dvanácettrojka - 3 slavná česká auta, která letos oslaví kulatiny

Veteráni a historie

Přidal racingman, dne 8. 01. 2018,  0x

Osmička, Hadimrška a Dvanácettrojka - 3 slavná česká auta, která letos oslaví kulatiny

V letošním roce oslaví narozeniny desítky významných aut, která se navždy zapsala do dějiny automobilového průmyslu. Pro dnešní článek jsme si vybrali tři české proslulé modely - Osmičku Tatru 87, Hadimršku Tatru 57 A a Dvanácettrojku Škodu 1203.


Tatra 87 - první český sériově vyráběný vůz

Skvost českého automobilového průmyslu Tatra 87 byla poprvé veřejnosti představena v roce 1937. Vyrábět se však začala až o rok později. Výroba auta, se kterým jezdili významné osobnosti z celého světa, byla oficiální ukončena v roce 1950. V letošním roce Tatra 87 oslaví neuvěřitelných 80 let od zahájení výroby a i dnes těžko najdete model, který by ji co do krásy trumfl.


Na vývoji a vzniku Tatry 87 se podíleli Erich Überlacker, Hans Ledwinka a částečně i jeho syn Erich. Automobil poháněl osmiválcový motor s objemem tři litry a výkonem 75 koní. Dnes se to možná nezdá nic moc, Tatra 87 však dosahovala maximální rychlosti až 160 km/h, což na svou dobu byl rozhodně úctyhodný výkon.


Víte, které osobnosti vlastnili Tatru 87? Byli to například cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, závodnice Eliška Junková, básník Vítězslav Nezval, arcibiskup Josef Beran, polní maršál Erwin Rommel, spisovatel John Steinback, letecký konstruktér Ernst Heinkel či egyptský král Farúk I. a papež Pius XII. (Eugenio Pacelli).






Tatra 57 - Malá Tatra i Hadimrška

První Malá Tatra 57 vznikla na počátku 30. letech jako velice úspěšný lidový vůz a svou přezdívku “Hadimrška” získala díky slavnému filmu To neznáte Hadimršku s Vlastou Burianem. Výsledkem byl jednoduchý vůz za lidovou cenu okolo 25 tisíc korun, o který byl ohromný zájem. Na jejím vývoji se podíleli stejné osobnosti jako v případě Tatry 87.


V celé historii automobilky Tatra se jednalo o nejvíce prodávaný model. Není divu, že celkem vznikly tři varianty tohoto oblíbeného malého vozidla. Výroba první varianty Tatry 57 byla zahájena v roce 1931, druhá modernější verze Tatra 57 A přišla na trh v roce 1935 a poslední nejmodernější varianta Tatra 57 B letos oslaví již 80. výročí.





Škoda 1203 - první a jediný lehký český užitkový automobil

Mladší generace si první a také jedinou českou menší dodávku Škodu 1203 stěží představí. Pro ty, co zažili doby socialismu, je však Škoda 1203 téměř srdcovou záležitostí. Ač je její význam ze světového hlediska téměř nulový a z pohledu kvality se nejedná o nejpovedenější vůz, pro nás Čechy má minimálně citovou hodnotu. Letos Škoda 1203, která si získala přezdívky “dvanácettrojka, dunihlav nebo míchačka, oslaví 50. let od zahájení výroby.


Malé dodávky nejsou specialitou českých automobilek dosud a Škoda 1203 tak zůstává jediným představitelem lehkých užitkových vozidel. Popud vzešel od Ministerstva automobilového průmyslu a vývoj probíhal už od 50. let. Vyrábět se však začala až v roce 1968. Asi nejvíce si lidé “vzpomínají” na špatné řazení, časté přehřívání motoru, nedostatečný výkon a podprůměrnou spolehlivost. Jakkoliv to bylo ne zrovna povedené auto, mnoha lidem ještě v 90. letech dělala Škoda 1203 společníka při rozjíždění podnikání.








Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.