Oprava karoserie po kroupách

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 26. 07. 2017,  0x

Oprava karoserie po kroupách

Zejména během léta se na naše hlavy a potažmo auta tu a tam snese hotové neštěstí v podobě prudkých přívalových dešťů, hromů a blesků. Déšť sám o sobě není až takový problém. Horší je, pokud jej byť na malý moment nahradí krupobití. Pořádné krupobití dokáže dokonce odřít lak, promáčknout plechy i rozbít skla. Lze takovou škodu vůbec opravit?

Například v roce 2010 postihlo Prahu a Středočeský kraj ohromné krupobití. Jenom v Praze škodu nahlásili více než 4 000 vlastníků vozidel. Téměř třetina poškozených aut byla dokonce natolik poničená, že je nemělo smysl opravovat. Stovky dalších motoristů škodu nenahlásilo, protože neměli sjednané havarijní pojištění a případnou opravu tedy hradili ze svého.

Škody po krupobití - opravit či neopravit?

Sklo se jednoduše vymění, ale jak se automechanici staví ke krupobitím poškozeným plechům a poničenému laku? Některé škody opravit lze, jiné z auta udělali přebytečný kus plechu. Krupobití dokáže karosérii poničit na tolik, že by náklady na opravu přesáhly jeho aktuální tržní hodnotu. V takovém případě likvidátor pojišťovny vyhlásí totální škodu. V případě havarijního pojištění mu vyplatí smluvenou částku.

Pokud kroupy poškodily lak aut povrchově, oprava vyjde zhruba na 2 000 korun. Lehce poškozený lak v servisu přeleští speciální leštěnku, která lak znovu vyhladí a sjednotí. Hodně poškozený lak je nutné zbrousit a znovu přelakovat, což může vyjít cca na 6 000 - 7 000 korun. Při horším poškození se využívá metoda PDR nebo se poškozená část karosérie vymění. Lépe a snáze se opravy provádí u plechových než hliníkových karosérií, hodnotí většina mechaniků.

Vyklepat, překytovat a nalakovat

Auta poškozená po kroupách se opravovala a stále opravují relativně jednoduchým způsobem. Poškozená místa se vyklepou, díry se překytují a vše se znovu přelakuje. Výsledek je však viditelný a takto opravená karosérie může časem popraskat a zrezivět. Celková cena opravy v servisu se odvíjí od míry poškození karosérie. Modernější a lepší ačkoli také dražší metodou je PDR neboli Paintless Dent Repair.

V případě většího poškození je lepší vyměnit poškozenou část karosérie za novou. Zaplatíte tedy nejen za práci mechaniku, ale tak za nový náhradní díl. Pokud opravu zaplatí pojišťovna, není třeba opravu dále pitvat. Pokud byste ji však měli platit ze svého, je lepší opravu zvážit. Konečná cena opravy zahrnující výměnu dílů se může vyšplhat až na několik desítek tisíc korun. U staršího vozidla s nízkou hodnotou taková oprava smysl nemá.

PDR - Paintless Dent Repair

Metoda PDR se vyplatí zejména u částečného poškození karosérie, při kterém nedošlo k poškození laku. Vyplatí se zejména u nových vozidel, která za sebou nemají žádné další opravy karosérie. Cena za nápravu jednoho důlku se pohybuje kolem 1 000 korun. V případě celého auta cena opravy závisí na dohodě se servisem. Většina servisu tuto metodu doporučuje, jedná-li se o nějakých 15 důlků a méně.

Jedná se o moderní metodu, která se k nám dostala z Ameriky. Karosérie se opravuje tzv. za studena. Na větších plochách se důlky po kroupách vytlačí zespoda pomocí speciálních ocelových háků. Na menších a hůře dostupných místech se důlky vytahují přísavkami. Oprava je velmi efektivní a výsledek téměř dokonalý. Není divu, že je cena tak vysoká.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.