Legendární Porsche 917 - zrození a vítězství “bestie na kolech”

Veteráni a historie

Přidal Mustang2017, dne 15. 11. 2017,  0x

Legendární Porsche 917 - zrození a vítězství “bestie na kolech”

Zejména starší generace vzpomínají na 70. léta jako na nejkrásnější éru vytrvalostních automobilových závodů. Tím nejproslulejším se jednoznačně stal 24hodinový závod Le Mans. O vítězství zde bojovali nejznámější světové automobilky. Porsche nebylo žádnou výjimkou. Právě z jeho dílny vyrazil legendární vůz, který si získal pověst bestie na kolech - Porsche 917.

Než se vrhneme na automobilovou legendu jménem Porsche 917, pojďme si říct něco málo o slavném závodu Le Mans. První závod se jel již v roce 1923. Od té doby až dosud se na trati skládající se z uzavřených veřejných silnic každý rok prohání nádherná sportovní auta, jezdci předvádí své schopnosti, rychlou jízdu, ale také nasazení trvající neuvěřitelných 24 hodin.

Video: 24 hodinový závod Le Mans v roce 1955

Pár fotek ze závodu Le Mans:

24-heures-du-mans-offrez-un-tirage-de-collection-des-24h.jpg58cfaaeb99d5a.jpgle-mans-start-1969.jpg24H-du-Mans-2016-Officielle-Photo-by-Eric-Gilbert-ACO.jpg

Porsche 917 mělo jediný cíl - vyhrát Le Mans

Od zahájení závodu až do roku 1968 Porsche nevyhrálo jediný závod. Německá automobilka se s tímto problémem vypořádala po svém. Rozhodla se vyrobit model, jehož cíl byl jediný - konečně zvítězit v tomto legendárním závodě. Tým vedli pánové Ferdinand Piëch, Helmuth Bott a Hanz Mezger, kteří se jako výchozí model rozhodli použít Porsche 908. Vývoj a výroba trvala pouhých 10 měsíců a v Porsche 917 v bílé a zelené barvě bylo představeno v březnu následujícícho roku.

Konstrukce auta předurčeného k vítězství vážila pouhých 42 kg. Se všemi ostatními komponenty auto vážilo celkem zhruba 800 kg. Poprvé byly kvůli váze použity lehké materiály jako titan, hořčík a exotické slitiny. Jako pohonná jednotka byl použitý první dvanáctiválcový motor značky Porsche chlazený vzduchem. Motor byl tak veliký, že zasahoval až před před nápravu, což znamenalo, že auto nemělo téměř žádnou deformační zónu.

247_1.jpgPorsche 917 25.jpgporsche-917k.png9352696_orig.jpgPorsche 917 2.jpgused-1969-porsche-917k-gulf-9423-12611181-94-1024_0.jpg1969-le-mans-start-copyright-porsche-downloaded-from-stuttcars-com.jpg_1920_900_85_0.jpg1970_Porsche_917Langheck-0-1024.jpg

Zlatá 70. léta a první vítězství

První testovací jízdy ukázaly, že nové Porsche 917 je nestabilní. Piloti z něj nebyli příliš nadšení a jako první mu začali “bestie na kolech” říkat piloti David Piper a Frank Gardner, kteří skončili na 8. místě v závodu na Nürnburgringu. Porsche se rozhodlo vyřešit všechny problémy do dalšího ročníku závodu Le Mans v roce 1970. Za tímto účelem se spojili s s manažerem Johnem Wyerem, jehož šéfdsignerovi se podařilo zdánlivě nemožné - našel řešení pro nedostatek přítlaku na zadní nápravě, která byla příčinou nestability.

Nyní bylo Porsche 917 stabilní tak, že pilot mohl při rychlosti 390 km/h sundat ruce z volantu. Následoval rok plný úspěchů. Porsche 917 konečně vyhrálo svůj první závod Le Mans a ve světovém šampionátu si odneslo 9 vítězství z celkových 10 závodů. Velké úspěchy slavilo Porsche slavil také v následujících letech, přičemž celkem vzniklo 11 variant Porsche 917.

92aee88695c0e02de1fda21059b4c20f.jpg69-Porsche-917-015-80.jpgimages.jpg69-Porsche-917K_DV-09-MH_Spcl-02.jpg1970Porsche917KGulf.jpgused-1969-porsche-917k-gulf-9423-12611181-14-1024.jpgused-1969-porsche-917k-gulf-9423-12611181-10-1024.jpgporsche917k6.jpgporsche_917_1970_photos_1.jpg21f67abb654a603413f3abd692f58426.jpg

 

 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.