Jak vyčistit přední světlomety
Přidal leprikon, dne 12. 12. 2016, 0x
Roky používání se na novém autu podepíší vždy. Typickým příkladem jsou přední světlomety, u nichž postupem času dochází ke sloupnutí svrchní ochranné vrstvy a zažloutnutí platstových světlometů. Do vnitřku světlometů pronikají nečistoty, prach a mastnota. To vše má vliv na kvalitu svícení, a proto je vhodné přední světlomety jednou za čas důkladně vyčistit a rozleštit.
Otázkou rozleštění zažloutlých světlometů jsme se zabývali v článku Jak vyčistit zažloutlé světlomety. Dnes jsme si připravili stručný a jednoduchý návod, jak se dostat do vnitřku světlomětů a vyčistit jej. Společně s rozleštěním budou přední světlomety jako nové. Nejedná se o žádný náročný výkon, a zvládnout by jej měl každý alespoň trochu zručný motorista. Pokud si však nejste jistí, svěřte vyčištění světlometů do rukou zručného mechnika.
Návod, jak vyčistit přední světlomety
- Aby bylo možné vyčistit přední světlomety zvnitřku, je nutné odlepit průhledné plexisklo. To je na světlometu pouze přilepené a lze jej sundat po zahřátí za pomoci dvou šroubováků.
- Světlomet sundáme z kapoty. Jde o pár matek a kabelů. Poté je nutné světlo ohřát na teplotu mezi 50 a 80 °C. Použít lze kuchyňskou troubu či horkovzdušnou pistoli. Teplota světlomet nepoškodí, podobně jej ohřívá i slunce v létě. Světlomet by mělo být teplý, aby šlo plexisklo odlepit.
- Nyní si pomůžeme dvěma širokými šroubováky (dláty, špachtlemi apod.), které opatrně zasuneme ke spodní hraně plexiskla. Začneme jimi střídavě páčit po všech stranách. Odlepení provádíme velice opatrně, aby nedošlo k poškození a zkroucení plexiskla.
- Nejvíce bývají špinavé tzv. černé brýle, které drží na 4 malých (křížových) šroubcích. Černé brýle odšroubujeme a umyjeme. Postačí teplá voda a saponát či tekuté mýdlo. Někteří motoristé doporučují černý plast ošetřit “oživovačem na venkovní plasty”. Vhodnější jsou prý ty s obsahem silikonu, které brání vytváření map.
- Rovněž plexisklo stačí umýt pomocí teplé vody a saponátu. Po umytí je přeleštěte leštěnkou a bílým ubrousky. Čistěte tak dlouho, dokud poslední ubrousek nezůstane bíly.
- K očištění čočky a parabol použijeme vlhký hadřík z mikrovlákna určený přímo na optiku. Lze jej sehnat v každé optice a stojí jen pár korun. Při čištění si dávejte opravdu velký pozor. Některá světla mají vrstvu pokovení slabou a poškrábe ji i obyčejný hadřík. Vše očistěte, ale vyhněte se vícenásobnému “šmrdlání” paraboly, abyste ji neponičili.
- Jakmile jsou jednotlivé části čisté, můžete přední světlomety složit. Nezapomeňte důkladně zkontrolovat, že část s optikou je “přicvaknutá” v držácích. Po připevnění černého plastu zkontrolujte, zda nikde nezůstala část leštěnky nebo otisk prstů. To výsledek může pokazit.
- Zjistíte-li, že je vše v pořádku, plexisklo vraťte na místo tím, že lepidlo opět rozehřejete a opatrně jej přimáčknete.
POZOR! Parabola umístěná za čočkou bývá hlavním problémem předního světlometu, proč svítí tak málo. Teplo vycházející od žárovky do paraboly vypaluje tmavý flek a světlo se nemá od čeho odrážet. Respektive do stran svítí světlomet stále dobře. Problém je při svícení do dálky. Neopatrné pokusy o vyčištění paraboly však zpravidla končí k vybroušení většího fleku a ještě většímu zhoršení svítivosti. Nedostatečnou svítivost nevyřeší použití 100W žárovky, který bude lépe svítit jen pár hodin a navíc urychlí vypálení paraboly. Lepší volbou je instalace xenonové výbojky, která mívá nižší provozní teplotu než halogenová žárovka.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.