Jak vyčistit přední světlomety

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 12. 12. 2016,  0x


Roky používání se na novém autu podepíší vždy. Typickým příkladem jsou přední světlomety, u nichž postupem času dochází ke sloupnutí svrchní ochranné vrstvy a zažloutnutí platstových světlometů. Do vnitřku světlometů pronikají nečistoty, prach a mastnota. To vše má vliv na kvalitu svícení, a proto je vhodné přední světlomety jednou za čas důkladně vyčistit a rozleštit.

Otázkou rozleštění zažloutlých světlometů jsme se zabývali v článku Jak vyčistit zažloutlé světlomety. Dnes jsme si připravili stručný a jednoduchý návod, jak se dostat do vnitřku světlomětů a vyčistit jej. Společně s rozleštěním budou přední světlomety jako nové. Nejedná se o žádný náročný výkon, a zvládnout by jej měl každý alespoň trochu zručný motorista. Pokud si však nejste jistí, svěřte vyčištění světlometů do rukou zručného mechnika.

Návod, jak vyčistit přední světlomety

  1. Aby bylo možné vyčistit přední světlomety zvnitřku, je nutné odlepit průhledné plexisklo. To je na světlometu pouze přilepené a lze jej sundat po zahřátí za pomoci dvou šroubováků.
  2. Světlomet sundáme z kapoty. Jde o pár matek a kabelů. Poté je nutné světlo ohřát na teplotu mezi 50 a 80 °C. Použít lze kuchyňskou troubu či horkovzdušnou pistoli. Teplota světlomet nepoškodí, podobně jej ohřívá i slunce v létě. Světlomet by mělo být teplý, aby šlo plexisklo odlepit.
  3. Nyní si pomůžeme dvěma širokými šroubováky (dláty, špachtlemi apod.), které opatrně zasuneme ke spodní hraně plexiskla. Začneme jimi střídavě páčit po všech stranách. Odlepení provádíme velice opatrně, aby nedošlo k poškození a zkroucení plexiskla.
  4. Nejvíce bývají špinavé tzv. černé brýle, které drží na 4 malých (křížových) šroubcích. Černé brýle odšroubujeme a umyjeme. Postačí teplá voda a saponát či tekuté mýdlo. Někteří motoristé doporučují černý plast ošetřit “oživovačem na venkovní plasty”. Vhodnější jsou prý ty s obsahem silikonu, které brání vytváření map.
  5. Rovněž plexisklo stačí umýt pomocí teplé vody a saponátu. Po umytí je přeleštěte leštěnkou a bílým ubrousky. Čistěte tak dlouho, dokud poslední ubrousek nezůstane bíly.
  6. K očištění čočky a parabol použijeme vlhký hadřík z mikrovlákna určený přímo na optiku. Lze jej sehnat v každé optice a stojí jen pár korun. Při čištění si dávejte opravdu velký pozor. Některá světla mají vrstvu pokovení slabou a poškrábe ji i obyčejný hadřík. Vše očistěte, ale vyhněte se vícenásobnému “šmrdlání” paraboly, abyste ji neponičili.
  7. Jakmile jsou jednotlivé části čisté, můžete přední světlomety složit. Nezapomeňte důkladně zkontrolovat, že část s optikou je “přicvaknutá” v držácích. Po připevnění černého plastu zkontrolujte, zda nikde nezůstala část leštěnky nebo otisk prstů. To výsledek může pokazit.
  8. Zjistíte-li, že je vše v pořádku, plexisklo vraťte na místo tím, že lepidlo opět rozehřejete a opatrně jej přimáčknete.

POZOR! Parabola umístěná za čočkou bývá hlavním problémem předního světlometu, proč svítí tak málo. Teplo vycházející od žárovky do paraboly vypaluje tmavý flek a světlo se nemá od čeho odrážet. Respektive do stran svítí světlomet stále dobře. Problém je při svícení do dálky. Neopatrné pokusy o vyčištění paraboly však zpravidla končí k vybroušení většího fleku a ještě většímu zhoršení svítivosti. Nedostatečnou svítivost nevyřeší použití 100W žárovky, který bude lépe svítit jen pár hodin a navíc urychlí vypálení paraboly. Lepší volbou je instalace xenonové výbojky, která mívá nižší provozní teplotu než halogenová žárovka.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.