HONDA 360/500/600/800 - na místo lidového sportovní auťák

Veteráni a historie

Přidal vladimirnovak, dne 24. 08. 2018,  0x

HONDA 360/500/600/800 - na místo lidového sportovní auťák

V polovině 50. let vyhlásila japonská vláda projekt nazvaný “lidový vůz”. Hlavním cílem byla podpora japonských automobilek ve vývoji a výrobě levného malého vozu pro širší veřejnost. Honda se k tomu postavila po svém a výsledkem byl roadster Honda 360, první z veleúspěšné sportovní série.

Ne že by její úmysl byl špatný, jenom se prostě vyvinul trochu jiným směrem. Vývoj tehdy vedl Yoshio Nakamura, který měl o lidovém voze evidentně odlišnou představu. Honda 360 byla vůbec jedním z prvních čtyřkolových strojů vyrobených Hondou. Do té doby se Honda pohybovala striktně na trhu s motocykly. A byla velmi úspěšná. To byla asi také důvod, proč se rozhodla konkurovat výrobcům vozidel. Protože proč také ne.

Honda S360 - malý začátek velkého úspěchu

Maličký a svižný roadster Honda 360 byl veřejnosti představen společně s lehkou minidodávkou T360 v říjnu 1962 na okruhu v Suzuce. První prototyp poháněl řadový čtyřválec DOHC o objemu 356 cm3, což rozhodně nebylo žádné ořezávátko. Honda si také rozhodně nekladla malé cíle a velké cíle se jí dařilo bez velké námahy plnit.

V roce 1963 následovala proměna malého roadsteru na Hondu S500 a o rok později Honda vstoupila do závodu formule 1 s upraveným dvanáctiválcem Honda F1. Od Roku 1964 se začala vyrábět Honda S600, v roce 1965 se na trhu objevila uzavřené S600 Coupé a v roce 1966 už byly na trhu modernizované modely S800 a S800 Coupé. O sportovní vozy byl ohromný zájem a vozy se vyvážely do celé světa. 


Honda S500 - první sériově vyráběný sporťák

Honda 360 se ale nikdy nedostala do sériové výroby. Vyrobeno bylo pouze dvanáct kousků a ani jeden z nich se bohužel nedochoval do současnosti. Na základě zachovalé původní dokumentace Honda v roce 2013 postavila přesnou kopii. Přednost dostal větší model Honda S500, která byla o 20 centimetrů delší a 200 kilogramů těžší

Dvoumístný roadster s plátěnou sundávací střechou (za příplatek existovala i varianta s pevnou střechou či odnímatelný hardtop) poháněl výkonnější čtyřválec o objemu 531 cm3 a výkonu 32 kW. Pohyboval se příjemnou rychlostí až 130 km/h. S500 se vyráběla krátce - pouze jeden rok. Za tu dobu ale bylo vyrobeno 1363 kusů. 


Honda S600 - roadster i coupé

O něco déle, konkrétně dva roky, se vyráběl novější model Honda S600. K mání byl nejen roadster, ale také coupé s oblou zádí. Poháněl jej výkonnější řadový čtyřválec o objemu 606 cm3 a výkonu 42 kW (57 koní). Maximální rychlost činila 145 km/h. Mezi lety 1964 až 1966 vyjelo z továrny více než 13 000 aut. Zájemci o lepší výbavu mohli mít lepší čalounění, rádio s reproduktorem a anténou, topení, zapalovač a dřevěný volant s hliníkovými rameny. Honda S600 se dočkala úspěchu i za hranicemi. Vyvážela se do Francie, Itálie, Švýcarska a Austrálie. Dvě auta se dokonce prodala i do Skandinávie.


Honda S800 - poslední v řadě

Posledním modelem úspěšné sportovní řady byla Honda S800, která si premiéru na japonském trhu odbyla už v roce 1965, do výroby se však dostala už o rok později. Pohon zajišťoval čtyřválec s výkonem 791 cm3 a výkonem 49 kW nebo 69 kW. Stejně jako u předchozího modelu se vyráběly dvě varianty roadster a coupé. Vyrobeno bylo téměř 12 000 kusů. Výroba byla ukončena v roce 1970.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.