Dva Češi renovují Škoda 130 RS - legendární “Porsche z východu”
Přidal rteppetr, dne 24. 11. 2017, 0x
V české historii můžeme narazit na pár automobilových legend, které si vydobyly slavné jméno po celém světě. Jednou z nich je Škoda 130 RS, která zvítězila v nejznámější a nejslavnější rallye soutěži Rallye Monte Carlo a desítkách další soutěží. Není divu, že se mezi českými fanoušky našli dva opravdoví nadšenci, kteří renovují originální stroje tak, že vypadají jako nové.
Před dvěma lety legendární “stotřicítka” oslavila 40 let od svého první startu v roce 1975 ve Velké ceně Brna, kde skončila na čtvrtém místě. Díky svém vzhledu se jí přezdívalo “Porsche z výhodu” a její výkony německé značce rozhodně ostudu neudělaly. Vytvořit takové auto přitom nebylo v komunistickém Československu vůbec snadné.
Stotřicítka dosahovala rychlosti až 220 km/h
Legendární český sportovní vůz vycházel z prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. Pro skelet vozu byla použita silniční verze 110 R, která však dostala robustnější rám. Přední náprava pocházela z 200 RS. Konstrukce byla lehká a celý závodní speciál vážil pouze 720 kilogramů. Překvapivé bylo velmi pečlivé naladění a moderní technika na svou dobu neobvyklá.
Novou škodovku poháněl chlazený zážehový čtyřválcový 1,3 litrový motor s výkonem 140 koní (103 kW), díky kterému dosahovala maximální rychlosti 220 km/h. Ventilový rozvod OHV byl speciálně upravený pro závody a nechyběly mu ani dva dvojité karburátory Weber.
Video:
Škoda 130 R3 - vítězné auto z východu
Na přelomu 70. a 80. letech patřila mezi nejúspěšnější vozy a podařilo se jí vyhrát spoustu významných automobilových závodů. V roce 1977 obsadila Škoda 130 RS první dvě místa na prestižním závodě Rallye Monte Carlo, o rok později se stala vítězem Švédské rallye, v roce 1980 se postarala o prvních pět míst v domácí soutěži Barum rallye a následující rok získala celkové vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů. Pro škodovku to byly skutečně skvělé časy.
John Haugland, který se “stotřicítkou” zvítězil ve 106 závodech, prohlásil: “V té době byla Škoda lepší závodní náčiní, než 911, patřila mezi nejlepší své doby“.
Stotřicítka přestala závodit v roce 1983, kdy vypršela prodloužená homologace FIA. Jejím nástupcem se stal model 130 LR. Nebylo to špatné auto, tak úspěšné jako Škoda 130 RS ale nebylo.
Česká firma renovuje slavné Škody 130 RS
Pokud byste zatoužili po stotřicítce v novém kabátě, můžete ji mít. Česká firma Tým-motorsport renovuje staré škodovky tak dokonale, že vypadají jako nové. Při renovaci používají původní zrenovované homologované i úplně nové díly. U každého auta řeší doslova šroubek po šroubek a striktně se přitom drží dobové dokumentace. Cena už příliš dobová není, což je vcelku logické. Máte-li zájem, připravte si něco málo přes jeden milion korun.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.