Čech předběhl dobu a jako první vyvinul transaxle - Pilát Lidovka 500 jediný svého druhu
Přidal PavelKo, dne 5. 12. 2017, 0x
V 70. letech začala německá automobilka vyrábět vozidla s převodovkou umístěnou u zadní nápravy. Porsche však nebylo první, kdo s tímto nápadem přišel. Předběhl jej český konstruktér Zdeněk Pilát, který na přelomu 30. a 40. let vytvořil jediný prototyp vozu nazvaného Pilát Lidovka 500.
Červený dvoumístný vůz s plátěnou skládací střechou na první pohled připomíná původní Volkswagen Brouk. Ve skutečnosti se však o jediný prototyp revolučního modelu Pilát Lidovka 500. Doslova na kolenou je vymyslel a vyrobil talentovaný český konstruktér Zdeněk Pilát za pomoci automobilky Tatra.
Kdo byl Zdeněk Pilát? Tento nedoceněný konstruktér ve 30. letech v pracoval pro českou Zbrojovku Ing. Janečka, která se později přejmenovala na Jawu. Již jako mladý v roce 1935 vyvinul motor do letadel - lehký vzduchem chlazený dvouválec s protilehlými písty. Byť se jednalo o špičku mezi leteckými motory, do vzduchu nikdy nevzlétl. Zdeněk Pilát je rovněž autorem prvního prototypu automobilu Jawa Minor s motorem napříč před přední nápravou.
Pilátem vyvinutý špičkový letecký motor nikdy nevzlétl
Od leteckých motorů po transaxle
Letecký motor nebyl jediným přelomovým objemem mladého technika. Byl to právě on, kdo dostal nápad převodovku umístit u zadní nápravy. Zdeněk Pilát na svém nápadu pracoval ve svém volném čase a v roce 1943 měl hotové pojízdné šasí. Některé díly převzal z jiných automobily, jiné si vyrobil ve své dílně. S výrobou karosérie připomínající německé lidové vozidlo mu po skončení války pomohla Tatra Kopřivnice.
Pilát Lidovka 500 byl poháněný dvoutaktním vzduchem chlazeným dvouválcem DKW 500 LT o objemu 500 cm3 a výkonem 15 koní (11 kW). Zdánlivě malý výkon byl spárován s celkovou hmotností vozidla pouhých 475 kilogramů. Tento “drobek” byl na svou dobu schopen jet velice slušnou rychlostí 90 km/h. Obdiv si zasloužil i zavazadlový prostor o objemu 320 litrů, který umožňoval lůžkovou úpravu.
Jediný svého druhu
Zdálo se, že malý dvoumístný vůz sklidí ohromný úspěch. Zdeněk Pilát prototyp nabídl nejen Tatře, ale také dalším známým automobilkám - Jawě, Praze, Z, Škodovce, Aeru a Walterovi. Nadšení byli všichni. Zájem dokonce projevil i oblíbený továrník Baťa, pro něhož pracovala slavná česká automobilová závodnice Eliška Junková.
Kdo byla Eliška Junková? Jenom pro zajímavost, Eliška byla ve 20. letech nejrychlejší ženou světa a jako jediná se dokázala vyrovnat i nejlepším mužským závodníkům. Závodila na vozech značky Bugatti a mezi její největší úspěchy vedle mnoha vítězství náleží 5. místo v závodě Targa Florio v roce 1928.
Potenciál Pilátova prototypu hned odhadla česká závodnice Eliška Junková pracující pro Baťu
Osud však zasáhl v neprospěch Lidovky. Nečekaně znárodnění českých továren po roce 1948 zmařilo všechny Pilátovi plány a naděje a auto zapadlo v zapomnění. Nebýt poválečného vývoje, mohl se český automobilový průmysl ubírat jiným směrem.
Co znamená transaxle? Stejný systém v 70. letech “vymysleli” konstruktéři značek Porsche, kteří jej použili v modelech Porsche 924, 928 a 944. Systém, kdy má auto motor umístěný vpředu a převodovku u rozvodovky zadní poháněné nápravy, získal název transaxle. Mezi hlavní výhody celého systému patřily především nižší náklady na výrobu, což umožnilo vyrábět levnější automobily.
Je až neuvěřitelné, že se jediný vyrobený prototyp Pilát Lidovka 500 dochoval až do současnosti. Tento velmi vzácný vůz můžete na vlastní oči spatřit na různých veteránských akcí díky jeho majiteli Tomáši Huškovi.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.