5 jedinečných českých aut, na která nelze zapomenout

Veteráni a historie

Přidal Petras400GT, dne 9. 11. 2017,  0x

5 jedinečných českých aut, na která nelze zapomenout

Za více než sto let se po českých silnicích proháněly nejrůznější automobily. S lehkou nostalgií si připomeneme pět českých aut, která se do historie našeho automobilismu vepsala nesmazatelným písmem. Kdo by se nepamatoval velorex, embéčko nebo stodvácu?

Nejkrásnější Tatra 87 alias “osmička”

Předválečný model Tatra 87 můžeme směle označit za technický a designový skvost. Tatra osmička posloužila nejen důležitým osobnostem, vysokým úředníkům a armádním důstojníkům, ale i slavné dvojici českých cestovatelů Jiří Hanzelkovi a Miroslavu Zikmundovi, kteří s ní projeli Afriku a Jižní Ameriku.

Tatra 87 se vyráběla v letech 1937 až 1950 a v loňském roce oslavila neuvěřitelné 80-leté výročí. Na jejím vývoji se podílel technický ředitel Tatry Hans Ledwinka a jeho syn Erich. Vůz poháněl vzduchem chlazený vidlicový osmiválec s objemem 2 968 cm3 a jeho maximální rychlost byla na tehdejší dobu úžasná - 160 km/h.

1936_00001_583cbabc5737f.jpgHIG51a3de_12_T87_Ledwinka.jpg231efe73301a9d45d27ad252965c_w1254_h836_g51fdf96828c911e7a70b002590604f2e.jpg1200px-Tatra_87_(Foto_Hilarmont).JPGthe-tatra-t87-was-a-ground-moving-zeppelin-1476934818828-1000x750.jpg1036_tatra-87.jpg

“Prchající stan” - Velorex

Troufám si říci, že neexistuje žádný jiný vůz, které by si získal tolik úsměvných přezdívek jako Velorex. Říkalo se mu hadraplán, hadrolet, hadrák, velouš, netopýr, prchající stan, husí stehno, splašené trubky i pytel na mrzáky. Tříkolové vozítko stvořili bratři František a Mojmír Stránský v roce 1945 a původně opravdu šlo o vozítko pro invalidy.

Rám je vyrobený ze svařených trubek potažených koženkou a pohon zajišťují motory z motocyklů značky Java. Celkem bylo vyrobeno 15 300 kusů. Později se objevila i čtyřkolová varianta. Velorex se objevil v řadě českých filmů a hlavní roli si zahrál i v populárním pořadu Top Gear.

p0NDQQy3RCbHfjI8_knMbg.2560_Velorex-bol-dvojmiestny-dvojdverov-trojkolesov-automobil-Obvykle-s-dvojvalcov-m-vzduchom-chladen-m-motorom-ktor-poh-al-zadn-koleso.jpgsIicOvGlRq_SVKYtjMNoGg_Velorex.jpgVelorex.jpgstroj_big_zoom_30337.jpg146939.jpg

“Embéčko” Škoda 1000 MB

V roce 1954 se na českých silnicích objevilo legendární embéčko, jednoho z nejvýznamnějších modelů Škodovky. Ač to dnes nevypadá, v 50. letech se jednalo o velkou novinku. Jako první škodovka mělo embéčko motor umístěný vzadu. Vůz byl určený primárně pro širokou veřejnost.

Popularita úsporného a spolehlivého embéčka se rozšířila daleko za české hranice a své kupce si našlo až “u protinožců” na Novém Zélandu a v Austrálii. Dnes mají původní embéčka poměrně velkou hodnotu. Zachovalé kusy se prodávají kolem 150 000 korun.

538184-original1-250nc.jpg4-10.jpg13-skoda-1000-mb_denik-600.jpg2259827_skoda-1000-mb-v0.jpgSkoda-1000-MB-titulka-696x391.jpgstroj_zoom_32847.jpg

Škoda 120 - stará dobrá “stodváca”

Jednoznačně nejznámější škodovkou normalizační doby se stala Škoda 120, které se mezi lidmi nikdy neříkalo jinak než “stodváca”. Poháněná řadovým čtyřválcem o obsahu 1 174 cm3 mohla jet rychlostí nejvýše 140 km/h. Stejně jako její předchůdce embéčko měla motor vzadu a náhon na zadní kola.

Ačkoliv se mělo jednat o dočasné řešení, Škoda 120 se nakonec vyráběla od roku 1976 až do roku 1990. Celkem bylo vyrobeno více než 2 miliony kusů a velký zájem o ní byl ve všech tehdejších socialistických zemích.

titulka-13.jpgskoda-120-40-rokov-historia_03-nestandard1.jpg800px-skoda_120_gls.jpg2978_2007-02-01_18-04-50_36.jpgERP5fba5b_288_Skoda_120_VB.jpg

Reprezentativní limuzína Tatra 613

Vůz určený pro nejvyšší státní úředníky, funkcionáře i hlavu státu byl vyráběný v letech 1974 až 1995. Poháněl jej osmiválec s obsahem 2,5 litry a mohl dosáhnout rychlosti až 160 km/h. Rychlost však nebyla to hlavní. Tatra 613 byla vyráběna v malých sériích a dovolit si ji mohli pouze ti “nejvyšší z nejvyšších”. Celkem bylo vyrobeno zhruba 20 000 kusů.

Karosérii navrhl italský designér Vignale a i čtvrtá verze přes necitlivý facelift stále působila velmi exkluzivně. Zvláštností je především poněkud komplikované startování, které vyžaduje řidičovu návštěvu pod přední i zadní kapotou.

1989-Tatra-613-3-rear-three-quarter-01.jpg8183432384_7d2142324b_o.jpge1-tatra-613-long.jpgwn0kr05zT2yJaUnMi1wdbA_Obrovsk-ierna-Tatra-613-bud-re-pekt-aj-bez.jpgTatra613_2I.jpg



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.