5 automobilů, které psaly historii

Garáž nejlepších vozů

Přidal Rebel, dne 12. 12. 2017,  0x

5 automobilů, které psaly historii

Už hezkou řádku let jsou automobily brané jako naprostá samozřejmost. Denně nás vozí do práce, na nákupy, na víkend za rodiči, ale i za zábavou. Bylo těžké v celé historii automobilového průmyslu vybrat pět kousků, které podle nás změnily svět. Pojďme se na ně podívat.

Benz Patent Motorwagen - první automobil na světě

V roce 1886 spatřil světlo světa první motorový vůz. Na rozdíl od svých předchůdců se nejednalo o kočár, u kterého oj vyměnili za spalovací motor. Současné automobily sice na první pohled příliš nepřipomíná, přesto s nimi měl hodně společného. Benz Patent Motorwagen byl od prvních počátků vyvíjen jako automobil, který dokázal, že k cestování již není potřebné koňské spřežení. Měl nejen benzínový motor, ale tak elektrické zapalování, karburátor, vodní chladič a podvozek.

Ford Model T - první vůz pro všechny

Ještě na přelomu 19. a 20. století bylo vlastnictví motorového vozidla doménou pouze velmi bohatých lidí. Změnil to až Ford Model T, kterému se říkalo také Tin Lizzie (plechová Líza) či Flivver (kraksna). První pro široké masy lidí cenově dostupný vůz vyrobený na montážní lince v roce 1908 doslova postavil Ameriku na kola. Vyráběný byl až do roku 1927, kdy jej nahradil novější model.

“Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno,” oznámil světu Henry Ford a vymyslel plechovou Lízu.

Wolkswagen Brouk - lidový vůz, který si zamiloval celý svět

Malý, levný a velmi spolehlivý vůz si získal oblibu po celém světě. Není divu, že jej německá automobilka Volkswagen vyráběla neuvěřitelných 65 let (1938-2003) bez zásadních změn v designu či technice. Vyrobeno bylo více než 21 milionů tohoto úžasného modelu, který celý svět zná jako “brouka”. V anglicky mluvících zemích to byl Beetle, ve Španělsku Escarabat, Coccinelle ve Francii, Käfer v Německu a Buba v Chorvatsku. Bolívie jej zná jako Peta (želva), Indonésané jej přirovnávali k žábě (Kodok) a v Hondurasu lidem připomínal malého švába (Cucarachita).

Volkswagen Golf - důstojný nástupce brouka

Německá automobilka Volkswagen patří k nejúspěšnějším výrobcům vozidel na světě. Není divu, že si v našem výběru vysloužila hned dvě místa. Vedle zbožňovaného Brouka se legendou stal jeho nástupce Golf, který je znám především pro svou pověstnou kvalitu. V Evropě se Golf stal nejprodávanějším vozem vůbec a i v celém světě stále patří k nežádanějším autům. Původně se přitom jednalo o rodinný vůz. Díky nejrůznějším sportovním,  terénním a užitkovým úpravám si však získal náklonnost mladých lidí a menších živnostníků. Golf je prostě “držák”.

Škoda Favorit - navždy favoritem

To by nebylo, abychom zde neměli jednoho vlastního zástupce. Proč zrovna Favorit? Škodovce se s tímto modelem povedlo vyrobit vůz konkurence schopný západním modelům. Jak první český vůz získal Favorit přední náhod a motor napříč před přední nápravou. Byl úspěšný nejen na domácí půdě, dobře se prodával také za hranicemi. Favorit zaujal i německou automobilku Volkswagen, která jej důkladně zkoumala v 80. letech. Byl to právě Favorit, díky kterému Škoda obstála v tvrdé konkurenci a dožila se svobodných 90. let.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.