Zvýšení podvozku u automobilů Škoda Octavia
Přidal al, dne 11. 09. 2016, 0x
Patříte-li k řidičům, kteří z nějakého důvodu upřednostňují automobil Škoda Octavia (vyhovuje vám třeba jeho velký kufr nebo ho považujete za vcelku dostupný pro obvyklou českou rodinu); jezdíte s ním ve městě nebo po nekvalitních silnicích, občas vyrazíte na výlety po nezpevněných cestách a zatím odoláváte nabídce kompaktních SUV a uvažujete jen o zvýšení podvozku, respektive o zvýšení světlé výšky, nabízíme vám pár tipů.
Nejdříve pár odborných termínů. Co je světlá výška? Proč je důležitá?
Světlá výška představuje vzdálenost mezi spodní částí podvozku a podkladem (vzdálenost osy přední a zadní nápravy od podkladu). Statická světlá výška se upravuje pomocí distančních podložek, dynamická je daná tuhostí pružin zavěšení kol (tužší pružiny udržují podvozek automobilu výše) a tlakem v pneumatikách (vyšší tlak činí pérování vozidla tužším). Tužší pružiny a vyšší tlak v pneumatikách tedy přispívají ke zvýšení světlé výšky. Rozdíl mezi světlou výškou vpředu a vzadu se nazývá sklon vozu.
Distanční podložky
Zvýšení světlé výšky lze dosáhnout prostřednictvím sady podložek (dva kusy na jednu nápravu), které se instalují mezi originální pružiny nebo pod dorazy pružin na nápravě nebo karoserii. Instalace podložek je vhodná pro automobily, které jezdí po nekvalitních silnicích, jsou často zatěžovány nákladem nebo pro automobily s vlekem. Montáž spočívá v jednoduchém nasazení pod pružinu. Instalací podložek, kromě zvýšení jízdního komfortu, lze dosáhnout také zvýšení prostupnosti terénem.
Paket pro špatné cesty
Jeho podstata spočívá v o něco vyšší světlé výšce a v tom, že díky specifickým pružinám a tlumičům se výrazně zvyšuje jeho prostupnost lehkým terénem (vůz se díky tužším tlumičům a pružinám nerozhoupe a pak neškrtá).
Paket se využije při přejíždění tramvajového pásu (logicky na místě k tomu určeném, jehož sklon nebývá obvykle optimální) nebo zpomalovacích prahů, při parkování u obrubníků, výletech po nezpevněných cestách a navíc poskytuje ochranu před mechanickým poškozením (nerovnosti vozovky, odlétající kamínky) a před vnikem nečistot (prach, písek, bláto) do motorového prostoru a lanovodů.
Pro upřesnění – paket pro špatné cesty tvoří: spodní kryt motoru, ochrana lanovodů, ochrana brzdového potrubí, ochrana palivového vedení a přídavné plastové ochranné díly.
Možná se hodí připomenout
Instalace paketu pro špatné cesty u vozidla Octavia Combi 1.8 TSI DSG s pohonem všech kol zvyšuje (díky lepším pružinám) jeho světlou výšku o 15 mm. Zajímavá je rovněž skutečnost, že (podle technických parametrů) světlá výška Octavie Combi 1.8 TSI DSG s předním pohonem je o 1 mm vyšší (140 mm) než světlá výška u Octavie Combi 1.8 TSI DSG s pohonem všech kol (139 mm).
Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4x4 DSG (alternativa ke kompaktním SUV) je paketem pro špatné cesty vybaven ze sériové výroby. U něho se světlá výška pohybuje na úrovni 171 mm (zvýšení o 32 mm ve srovnání s Octavií Combi 1.8 TSI DSG s pohonem všech kol).
HSV – hydraulicky stavitelná světlá výška
Základ systému tvoří hydraulické prvky nad pružinami a elektricky poháněné čerpadlo, které společně umožňují změnu světlé výšky automobilu o 50mm. Světlá výška v horní poloze zlepší jízdu po nekvalitních silnicích, v dolní poloze sníží koeficient odporu vzduchu a navíc vlivem snížení těžiště dojde ke zlepšení jízdních vlastností automobilu. Doba zdvihu do krajní polohy trvá cca 15 s. Maximální světlá výška je určena pro přejezd nerovným terénem maximální rychlostí do 60km/hod.
HSV, jak jsme již psali, přispívá k výraznému zvýšení prostupnosti sériového automobilu terénem, z důvodu níže položeného těžiště umožňuje zlepšení jízdních vlastností. Navíc vlivem snížení aerodynamického odporu vzduchu dochází k nižší spotřebě paliva. Nezanedbatelný je rovněž lepší optický vzhled automobilu.
Shrnutí
Možností jak zvýšit podvozek neboli světlou výšku u automobilů Škoda Octavia je více, záleží jen na tom, co konkrétní majitel vozidla potřebuje a na jeho finančních možnostech.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.