Ztrácí se voda z chladiče - co dělat?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 6. 12. 2016,  0x


Zpozorovali jste, že z chladiče uniká chladicí kapalina? Příčin úniku chladicí kapaliny může být několik. My si všechny možné příčiny vysvětlíme a zároveň si řekneme, co se se vzniklým problémem dá dělat.

Chladící kapalina

Úkolem chladící kapaliny je ochlazování zahřátého motoru a ochrana chladícího systému před korozí. Kapalina bývá úmyslně zbarvená, aby bylo dobře vidět její množství. Hladina vody v chladiči by se měla ideálně nacházet mezi minimální a maximální ryskou. Maximální hladina není ideální pro správnou cirkulaci kapaliny v chladicím systému. Minimální ryska zase může naznačovat únik vody z chladiče.

Nádrž na chladicí kapalinu bývá obvykle označený modrým víčkem. Kapalina se míchá s destilovanou vodou a doplňovat by se měla vždy do studeného motoru, jinak by mohlo dojít k prasknutí hlavy válců. Únik kapaliny lze zjistit pomocí systému s manometrem. Každé dva roky je vhodné vyměnit chladicí kapalinu nejlépe v servisu, který ví, jak starou chladicí kapalinu ekologicky zlikvidovat.

Chladicí kapalina může unikat do prostoru ventilového mechanismu. V takovém případě by došlo k zředění chladící kapaliny s olejem, což by se projevilo výraznou změnou hladiny motorového oleje. Pokud se však hladina oleje nezměnila a nenese stopy přítomnosti chladící kapaliny, je příčinou něco jiného.

Chladící kapalina kape a zanechává stopu

Pokud chladící kapalina kape mimo vůz a zanechává po sobě stopu, neměl by být problém najít konkrétní místo úniku. Problém nastává tehdy, pokud se z chladiče “ztratí” cca 3 dcl chladící kapaliny během najetých 50 km. Pokud tedy najdete stopy chladící kapaliny pod autem, je vhodné tomu začít věnovat pozornost.

Nejprve prohlédněte motor, prostor kabiny a zkontrolujte hladinu oleje. Hledejte stopy uniklé vody z chladiče. S největší pravděpodobností nádrž na chladící kapalinu v některý místech netěsní. Do té doby, než ono místo najdete, nemá smysl cokoliv vyměňovat. A pokud místo úniku nenajdete, je možné, že se voda z chladiče ztrácí skrze spalovací motor.

Ztráta vody z chladiče skrze spalovací motor

Tato závada není u spalovacích motorů nijak neobvyklá a dokonce se dá říci, že se jedná o typickou závadu. Jako první začne hladinové čidlo v expanzí nádržce ukazovat nedostatek chladící kapaliny. Při kontrole však zjistíte, že tomu tak není. Na vině jsou nečistoty, které do chladící kapaliny pronikají ze spalovacího motoru. Nečistoty mění “vodivost” vody a právě na to reaguje čidlo. Případně se nečistoty usadí přímo na čidlu. Vyměnit čidlo rozhodně nestačí. Pravou příčinou závady nebývá kontrolní čidlo, ale prasklé těsnění pod hlavou.

Nejlepší je s vozidlem zajet do servisu a nechat si zkontrolovat tlaky ve válcích. Právě kontrola tlaku jednoznačně odpoví na otázku, zda chladící kapalina uniká skrze spalovací motor. Potvrdí to fakt, že hladina oleje neroste. Za únikem stojí selhání těsnění pod hlavou, které je potřeba co nejdříve vyměnit.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.