Zdvihový objem motoru
Přidal sawyer, dne 7. 11. 2016, 0x
Zdvihový objem motoru pro někoho může znít jako přehnaně odborné heslo z hodin fyziky, které ženy dokáží jen zřídka vyslovit a někteří muži mu ani pořádně nerozumí. Co přesně tedy znamená zdvihový objem motoru a v čem je pro nás tak důležitý, pokud tedy vůbec má být?
Co nám řekne o vozu zdvihový objem?
Při jeho výpočtu se dostaneme k hodnotě, která má vliv na určité parametry stroje. Nejčastěji se jedná především o jeho výkon, ale třeba i točivý moment. Ne vždy ale platí fakt, že s velkým objemem se dá dosáhnout i podobně velkého výkonu. Některé motocykly jsou toho jasným důkazem, a to především proto, že nabízí velký objem, ale za to mizivý výkon. Podobně se ale můžeme setkat i s takovými stroji, jejichž objem je minimální, ale přesto vás dokážou velice mile překvapit. Pro začátek je tedy důležité vědět, že velký objem neznamená i velký výkon a že zde v podstatě neexistuje přímá úměrnost.
Jak určit objem zdvihu motoru?
Nejprve je třeba zaměřit se na objem jednoho válce v motoru, což lze s trochou přemýšlení zjistit poměrně jednoduše. Pracovat budeme bez dosazených hodnot. Předem potřebuje znát průměr pístu anebo také průměr vrtání válce, jak je někdy nazýván. Píst se ve válci na klikové hřídeli pohybuje stylem nahoru dolu a jeho průměr patří mezi základní hodnoty pro výpočet zdvihového objemu. Další hodnotou je zdvih samotného pístu. Pokud bychom to měli vysvětlit jednoduše, jedná se o vzdálenost horní a dolní částí válce (úvratí), mezi kterými se střídavě píst pohybuje. Pokud tedy známe dané parametry, můžeme je využít a průměr pístu společně se zdvihem pístu vynásobit, díky čemuž dostaneme objem jednoho válce.
Pokud má ale náš motor více válců (šestiválec, osmiválec apod.), je třeba získanou hodnotu navíc vynásobit i jejich počtem, čímž konečně dostaneme zdvihový objem motoru. Na závěr našeho výpočtu je dobré vědět, že se finální výsledek může udávat hned ve dvou jednotkách. Prvním jsou krychlové centimetry a u větších objemů se převážně využívají litry.
Jak na výkon motoru?
Výkon motoru nezávisí jen na zdvihovém objemu, ale i na již jednou zmíněném točivém momentu, u kterého překvapivě v podstatě nejde o točení, nýbrž o sílu, která působí na bod vzdálený od osy otáčení, a právě proto se točivý moment udává v Newtonech. Působení tlaku je závislé na bohatosti směsi a kompresním poměru. Způsobuje pohyb, z čehož můžeme lehce vyčíst i poslední faktor důležitý pro výkon, a tím je čas. Zde samozřejmě platí, že čím je pohyb rychlejší, tím lepší je i výkon motoru.
Pokud budeme vycházet z tohoto pravidla, perfektně se utvrdíme v tom, že velký zdvihový objem válce opravdu nezaručuje stěžejní výkon vozidla a že podobně důležitými faktory jsou i točivý moment společně s časem.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.