Zapojení autorádia Škoda Fabia
Přidal sawyer, dne 11. 04. 2017, 0x
Zapojení neoriginálního a především modernějšího autorádia řešila většina majitelů Škoda Fabia. Někteří si vystačili s návodem a jiní raději veškerou práci přenechali odborníkům. Dobrou zprávou ale je, že to zvládne i průměrný kutil. Menší problémy mohou nastat pouze u tzv. přepinování. Jak tedy na věc?
Návod na výměnu
Samotnou výměnu započneme demontáží stávajícího rádia včetně důkladného odpojení konektorů. Až následně do palubní desky můžeme vložit nové autorádio. Může se ale stát, že nebude správně sedět. Pokud je menší, existují plastové výplně a redukce, kterými si můžeme pomoci. Pokud je větší, lze opatrně oříznout plast za rádiem.
Následně se vrhneme na samotné konektory neboli piny. Ty bude třeba zkontrolovat, na základě čehož zjistíme, jak vše patřičně připojit. Nezapomeneme rozhodně ani na anténu, která by měla být typu DIN anebo ISO. ISO konektory pak patří k těm nejběžnějších a setkat se s nimi můžeme u všech vozů, které byly vyrobeny od roku 2014. Zapojení jednotlivých konektorů pak bude nejsložitějším a nejdůležitějším procesem z celé výměny. Kam jednotlivé piny připojit a co přesně ,,znamenají“, viz níže. Napojit kabely rozhodně nezapomene ani na reproduktory.
Po tomto procesu pak konečně nastává chvíle, na kterou jsme čekali. Otestování autorádia. Zapněte jej a vnímejte, zdali vše funguje, jak má. Pokud tomu tak není, s největší pravděpodobností bude třeba opět zkontrolovat všechny piny, jelikož mohlo dojít k záměně a chybnému připojení. Pokud se ovšem žádný problém nevyskytne, můžeme se automaticky vrhnout na usazení rádia do palubní desky. Naprostá většina vozů obsahuje jakési zámečky, prostřednictvím kterých pak autorádio zapadne na příslušné místo.
ISO konektory a piny
Při výměně autorádia máme hned několik různobarevných kabelů a zástrček. Vždy jsou umístěny ve dvou řadách po čtyřech pod sebou. Začneme z leva. První levý zadní konektor umožňuje regulaci hlasitosti za jízdy, a tak do něj zapojíme modrý kabel. Druhý zadní z leva má za úkol vypnutí rádia v případě telefonní hovoru. Většina lidí nemá v autě zabudovaný telefon, a proto jej necháme prázdný, čili bez zapojení. První zadní konektor zprava se stará o napájení 12V přes spínací skříňku. Použijeme na něj červený kabel. Zde je dobré zmínit, že někdy bývá také zaměněn za oranžový. Pokud by rádio při zkoušce nefungovalo, zkuste je tedy prohodit. Druhý zadní zprava zajišťuje napájení pro anténu a zesilovač a slouží pro něj modrá barva.
První přední konektor zleva zůstane také nezapojený. Druhý přední zleva zajišťuje trvalé napětí o 12 V a přísluší mu oranžový anebo červený kabel dle typu vozu. První přední zprava má za úkol Zem čili GND. Do konektoru tedy připojte hnědý anebo černý. A konečně druhý přední zprava umožňuje zapnout podsvícení rádia a palubní desky, ale to jen při trvalém napětí (12V). K tomu poslouží žlutý kabel.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.