Vynálezce spalovacího motoru: Nikolaus August Otto

Zábava

Přidal leprikon, dne 13. 10. 2016,  0x


19. století probíhalo ve znamení průmyslového rozvoje. Neuvěřitelně rychlý vývoj techniky přinesl do každodenního života velké změny. Byla to rovněž doba velkých osobností. James Watt vynalezl parní stroj a novinkou mezi vynálezy byl také spalovací motor, u jehož zrodů stál německý vynálezce Nikolaus August Otto.

Byla to zajímavá a rozhodně ne jednoduchá doba. Nikolaus August Otto se narodil 14. června 1832 v menším porýnském městečku Holzhausen an der Heide. Byl mu teprve 16 let, když se rozhodl zanechat studií. Peněz bylo třeba, a tak začal pracovat v obchodě s potravinami. O pár let později se přestěhoval do Kolílna nad Rýnem, kde poprvé spatřil dvoudobý plynový motor, jež sestrojil belgický vynálezce Etienne Lenoir. Psal se rok 1859 a Nikoulausovi bylo 27 let.

Od prodejce potravin k výrobě plynových motorů

O 5 let později Nikoulaus založil se svým přítelem společnost na výrobu dvoudobých plynových motoru - N. A. Otto & Cie. Kariéra se vyvíjela velice slibně. Zpočátku kusová výroba se brzy proměnila v sériovou výrobu. Motor z jejich výroby byl dokonce oceněn zlatou medailí na pařížské světové výstavě.

Po roce 1872 se ve firmě objevili dva pánové, kteří se do historie motorových vozidel zapsali nemalou měrou - Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach. Ačkoliv zde působili krátce, společně v jejich hlavách začala vzkvétat představa čtyřdobého zážehového motoru s vnitřním spalováním.

V 70. letech se jméno společnosti změnilo na Gasmotorenfabrik Deutz AG. V této době  Nikolaus přesněji v roce 1877 si nechal patentovat svůj nový vynález - prototyp pohonné jednotky s pracovními fázemi sání-komprese-expanze-výfuk pod název “Ottův cyklus”.

Od plynového ke spalovacímu motoru

K uskutečnění své myšlenky tak byl o velký krok blíže, stále však ve svých agregátech používal jako jedině palivo plyn. Tekuté palivo nepřicházelo v úvahu bez vhodného systému zapalování. A tak Nikolaus sestrojil první nízkonapěťové magnetové zapalování. Od této doby se k výbuchu přivádí směs vzduchu a paliva v zážehových motorech pomocí elektrické jiskry.

Zásadní problém byl vyřešen a první zážehový motor zatím se dvěma pracovními cykly byl na světě. Zakrátko se objevil i první čtyřdobý agregát sestrojený podle Ottových patentů a namontovaný do dvojkolky, kterou vyrobili bývali zaměstnanci Daimler a Maybach. V roce 1889 byl motor namontování do lehké čtyřkolky s ocelovými koly (Stahlardwagen).

I přesto, že se objevily snahy, jak Nikolausovi zásluhy za vynález prvního spalovacího motoru vzít, je považován za toho prvního. Hold Nikolausovi a jeho vynálezům vzdal i automobilový koncern Daimler AG, když jeho příjmení Otto použil v názvu experimentální pohonné jednotky DiesOtto, jež kombinovala prinicpy zážehového a vznětového motoru.



Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.