Výměna žhavících svíček. Jak na to?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 30. 11. 2016,  0x


Dieselové neboli vznětové motory mají drobnou chybičku. Nesvědčí jim chlad a mráz a při nízkých teplotách špatně startují. Příliš nízké teploty, studený nasávaný vzduch a tepelné ztráty mají na vlastní zážeh negativní vliv. Vzniklé teplo samo tedy nezvládne motor uvést do chodu. Potřebné teplo je nutné přivést odjinud, k tomu slouží žhavící svíčky.

Trocha teorie ještě nikomu neuškodila, a tak se na žhavicí svíčky, jejich funkci a výměnu podíváme zblízka. Hlavním funkcí žhavících svíček je dodání přídavné energie (tepla) pro uvedení motoru do chodu. V podstatě funguje jako “ponorný vařič”. Před startováním se svíčky připojí k napětí. Žhavící svíčka se poté zahřeje na teplotu 800 °C až 1000 °C. Teplo, které svíčky dodají navíc, zlepší schopnost vznětového motoru nastartovat i při velmi nízkých venkovních teplotách.

Zajímavost: V 60. letech proces startování trval až 30 sekund. V 80. letech už jenom 3 až 5 sekund. Po zavedení TDI motorů je předžhavení nutné pouze při teplotách pod 0 °C.

Kde žhavící svíčky najdeme? Svíčky jsou umístěné v hlavě válců, přesně na okraji tzv. oblaku rozvířeného paliva. Díky přesnému umístění svíček je teplo dodáváno přesně do míst, kde je nejvíce potřebné. Zároveň však žhavící svíčky nesmí zasahovat do spalovacího procesu. Pokud by tomu tak bylo, nedošlo by ke správnému rozprášení paliva a vytvoření směsi paliva a vzduchu schopné zážehu.

Další výhodou žhavicích svíček je optimalizace spalování, čím dochází ke snížení kouřivosti a emise škodlivých látek do vzduchu.

Testování žhavících svíček

Na různých internetových fórech se lze dočíst o způsobu, jak zkontrolovat jejich funkčnost demontáží a připojením k elektrickému proudu. Odborníci a zkušení mechanici před “amatérským” testování svíček varují. Při neodborném provedení mohou tyto metody způsobit vážné zdravotní poškození (např. popáleniny).

Pokud vše proběhne bez problému, může dojít ke špatnému namontování svíček a tím k nevratnému poškození svíček a případně i vznětového motoru. Proto je všeobecně doporučováno, aby testování svíček a jejich výměnu prováděli mechanici mající správné znalosti a samozřejmě i vybavení.

Výměna žhavicích svíček

Pokud se na výměnu svíček cítíte, postupujte velmi opatrně. V případě, že motor kolem bodu mrazu špatně startuje nebo dokonce nestartuje vůbec, bývají příčinou závady nefunkční žhavící svíčky. Staré svíčky vyměníme bez testování. Novější nebo již měněné svíčky necháme otestovat.

Funkčnost svíčky lze otestovat tzv. multimetrem, který nastavíme na měření napětí. Jeden kabel připojíme na kladný pol akumulátoru a druhý na vrchol žhavící svíčky. V případě, že multimetr naměří napětí cca 12 až 13 V, je svíčka v pořádku. Na svíčku nesahejte, pálí!

Pokud je svíčka nefunkční, vyměňte ji v následujících krocích:

  1. Odkryjte motor
  2. Odpojte napájecí kabely ze svíček
  3. Odšroubujte svíčky a namontujte nové
  4. Připojte napájecí kabely
  5. Nastartujte studený motor


Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.