Výměna rozvodů Škoda Fabia a kdy měnit?

Praktické rady

Přidal leprikon, dne 21. 12. 2016,  0x


Automobily od různých značek vypadají odlišně a mají různé jízdní vlastnosti. Pro jejich výrobu se však používají tytéž součásti, bez kterých by žádné vozidlo nemohlo fungovat. Mezi takové součásti patří například rozvody a rozvodový řemen, který je třeba jednou za čas vyměnit. Jak je tomu u Škody Fabia?

Jak fungují rozvody?

Nejprve si něco řekneme o rozvodech jako takových. Základem je rozvodový řemen, který ovládá synchronizaci mezi klikovou a váčkovou hřídelí. Aby rozvody fungovaly správně co nejdelší dobu, vyžadují odpovídající péči a pravidelnou kontrolu.

Řemen může být gumový nebo může jít o řetěz. Řetězový řemen vydrží víc, ale je hlučnější. Proto se do osobních vozidel dává přednost gumovému řemenu. Ten je potřeba preventivně měnit, aby nedošlo k poškození motoru. Interval výměny je doporučován výrobce automobilu a pohybuje se od 80 000 až do 150 000 najetých kilometrů.

I pokud vozidlo jezdí méně, je řemen nutné vyměnit po určité časové lhůtě (např. 10 let). Jinak může dojít k poškození motoru a jeho oprava či dokonce výměna vás může vyjít opravdu draho.

Výměna rozvodů Škoda Fabia 1.2 HTP

Gumový řetěz není pravidlem. Řetězové rozvody najdeme například u Škody Fabia vybavené motorem 1.2 HTP. To však neznamená, že se jedná o bezúdržbový pohon. Žádné rozvody nejsou bezúdržbové, a pokud to někdo tvrdí, jedná se pouze o marketinový “žvást” sloužící ke snazšímu prodeji automobilů.

Řetězové rozvody u Škody Fabia mají výhodu. Když je řetěz opotřebený, začne chrastit a vy tak snadno poznáte, že nastal čas na jeho výměnu. To u gumového rozvodového řemene nehrozí, ten rovnou praskne. Vy tedy musíte rozvody neustále kontrolovat, abyste prasknutí zabránili a rozvody nechali včas vyměnit.

Další výhodou řetězových rozvodů oproti gumových je delší interval výměny rozvodů Škoda Fabia. Ten lze posunout dalekou za hranici 200 000 najetých kilometrů. Nic se však nemá přehánět. Řetězové rozvody to sice ustojí, ale nové rozvody budou stát výrazně více peněz. Oprava rozvodů je v takovém případě opravdu kompletní a vztahuje se také na ozubená kola, která je nutná vybrousit.

Jaké potíže vás u řetězových rozvodů potkat?

Mezi nejčastější problémy patří nedostatečný chod hydraulického napínáku. Ten nedokáže plnit svou funkci a vysunout se dostatečně tak, aby tlakem na vodící lištu zmenšil vůli řetězového řemene. V případě, že je vzniklá vůle velká, může dojít k přeskočení řetězu o jeden až dva zuby a rozhodit tak správné načasování rozvodů. Co následuje? Důsledky není třeba rozebírat, protože tento moment bývá koncem motoru. Lze tomu předejít a to když si všímáte neobvyklých zvuků. Jakmile ihned po startu začne rozvodový řetěz chrastit, je to jasná známka problému.

Bohužel ne vždy je chrastění řetězu natolik hlasité a dlouho trvající, aby jej motorista zaregistroval dostatečně včas. A k přeskočení řetězu v důsledku poškozeného hydraulického napínáku dochází zpravidla okamžitě po startu.

Naštěstí u Škody Fabia 1.2 HTP naštěstí nepatří rozvody mezi rizikové součástí. To však neznamená, že si jich nebudete všíamt. Vhodně je měnit olej v kratších než výrobcem doporučených intervalech. A jakmile zaslechnete chrastění řetězu, na nic nečekejte a neprodleně navštivte svůj servis než dojde k jeho přeskočení.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.