Vector W8 - rarita, která existuje pouze v 17 exemplářích

Technika a design

Přidal kulichzcech, dne 27. 12. 2018,  0x


Značka Vector patřila kalifornské automobilce, které se rozhodla vyrobit americký supersport schopný konkurence evropským modelům. Pár let jim to ale trvalo. Nakonec se ale dočkali a jejich jediný sériově vyráběný model W8 má dnes hodnotu okolo 1,5 milionu dolarů.


Kalifornská automobilka byla založena v 70. letech pod původním názvem Vehicle Design Force. Vector byl název určený pro jejich první model. Vývoj nakonec proběhl jinak, než si tvůrci představovali. K tvorbě prvního vozu se firma dostala až o osm let později, a to už se jmenovala Vector. Možná jim tento název přišel jednodušší a hlavně lépe znějící. 


Vector W8 - na začátku stál model W2

Cílem automobilky Vector byl supersportovní vůz vyrobený ve stylu italských supersportů Lamborghini a Ferrari. Výsledný prototyp W2 působil agresivním dojmem, měl na svou dobu žádoucí hranaté tvary a i jako pouhý prototyp najezdil tisíce kilometrů. Přesto se nikdy nedostal do sériové výroby. Těžko říci, proč se tak nikdy nestalo. Zájem o W2 byl prý velký.


Vector si musel počkat dalších deset let. Na konci 80. let byl představen nový model W8, který byl v podstatě vytuněnou W2. Pokud se na vůz podívat pozorně, může vám tu a tam připomenout jiný evropský supersport a to Lamborghini Countach. Jenomže ten už dny největší slávy dávno za sebou. Na 80. léta to už prostě nebylo nic extra. 


Vector W8 - design zastaralý, technika pokročilá

To ale platilo pouze pro design, který očividně zůstal v 70. letech. Co se týče techniky, byla W8 na vrcholu. Základem byl lepený monokok vyrobený z hliník a lehká karoserie vyrobená z uhlíkových vláken a kevlaru. Pod kapotou se ukrýval výkonný osmiválcový motor o objemu 5,7 litrů a výkonem 485 kW. Na stovku se dostal za 4,2 sekundy a mohl jet maximální rychlostí až 354 kilometrů za hodinu.


Původně se vůz prodával za 0,5 milionů dolarů. Existuje 17 kousků, které byly vyrobeny v letech 1989 až 1993. Majitelé si je hlídají a jen málokdy se některý z nich nabízí k prodeji. Pokud ano, konečná cena se může vyšplhat dokonce až na trojnásobek původní ceny.


Jeden z modelů se v prodeji objevil před pár lety. Jednalo se výjimečný model s červenou karoserií vyrobený v roce 1992. Zmiňujeme jej kvůli nezvykle provedenému kokpitu, v němž řidič a spolujezdec sedí těsně u sebe kvůli absenci středového tunelu. Ten nahrazují široké prahy u dveří. Přístrojová deska má spoustu tlačítek, což bylo v 80. letech velmi moderní. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.