Vauxhall Velox: Britská auta v americkém stylu

Veteráni a historie

Přidal jezdimrad, dne 7. 06. 2019,  0x


Vauxhall je původem britská automobilka, která s výrobou osobních vozidel začala již v roce 1903. V roce 1925 automobilku za 2,5 milionů dolarů koupila rozrůstající se americký koncern General Motors. A tak britská auta dostala americkou tvář v podobě modelu Velox. 


Poté, co General Motors odkoupil v té době zavedenou britskou automobilku, začal Vauxhall vyrábět vedle osobních vozidel také nákladní automobily Bedford. Za druhé světové války byla výroba osobních auta zastavena a Vauxhall vyráběl pouze tanky pojmenované podle nejslavnějšího britského premiéra Churchilla. K osobním vozidlům se automobilka vrátila hned po ukončení války

Vauxhall přišel na trh s modelem Velox, který se vyráběl v letech 1948 až 1965 ve třech sérií - Velox L (1948 až 1951), Velox E (1951 až 1957) a Velox P (1957 až 1965). Nejvíce svým vzhledem připomínala typická americká auta poslední série P.


Vauxhall Velox L

Model Velox L byl nástupcem posledního předválečného modelu Fourteen. Jednalo se čtyřdvéřový sedan, jehož přední dveře se ještě otevíraly proti směru jízdu, a zachovány byly také lišty na kapotě. V nabídce byla také dvoudvéřová varianta kabrioletu. Ta se však vyráběla pouze v Austrálii. Čtyřdveřové sedany byly hodně oblíbené ve Švýcarsku, kde se také vyráběly a používala je například švýcarská pošta.


Oproti modelu Fourteen měl novou masku chladiče, kterou zdobilo šest vodorovných lišt, a přední světlomety měl zapuštěné do vystouplých blatníků. V nadstandardní výbavě za příplatek mohl mít vlastník také topení a rádiový přijímač. Pod kapotou se ukrýval řadový šestiválec o objemu 2 275 cm3 a výkonu 54 koní (40 kW), se kterým dokázal jet rychlostí až 119 kilometrů za hodinu.

Vauxhall Velox E

Druhá série Velox E byla představena v létě 1951 a oproti předešlé verzi byla auta delší a širší. Novinkou byla zejména tehdy moderní pontonová karoserie s nevýraznými zapuštěnými blatníky. Přední dveře už se otevíraly tak, jak jsme zvyklí dnes. Od amerických aut éčková série převzala oválnou přední masku s výraznými vodorovnými chromovanými lištami.



Vůz poháněl stejný motor jako u předchozího modelu avšak s vyšším výkonem 58 koní (43 kW). Velox E už jezdily maximální rychlostí 125 kilometrů za hodinu. O rok později získal výkonnější řadový šestiválec o objemu 2 265 cm3 a výkonem 65 koní (48 kW) a s maximálkou 130 kilometrů za hodinu. V roce 1954 prošel faceliftem, který spočíval v nové širší masce chladiče a chromovaných lištách na bocích auta.

Vauxhall Velox P

Nejvíce se americkým autům podobá poslední série P představená v roce 1957. Karoserie plně odpovídala americkým vzorům s typickým panoramatickým předním oknem, které zasahovalo až do boků, a zadním oknem rozděleným na tři části. Vůz byl ještě o trochu širší i delší. Inspiraci americkými vozidly nezapřel ani interiér, kterému dominovala palubní deska.


První facelift přišel v roce 1959, při kterém došlo ke zvětšení masky chladiče a zadní okno přestalo být členěno na tři části. Druhý facelift se chlubil novými zadními světly a řadovým šestiválcem se silnějším výkonem 95 koní a maximální rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Výroba Veloxu byla ukončena v roce 1965 a nahrazena novým modelem Vauxhall Cresta PC.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.