Václav Král - legendární český designér, který stvořil Škodu Shortcut

Technika a design

Přidal strelec, dne 20. 02. 2018,  0x


Naše malá zem v srdci Evropy se může pochlubit nejen výjimečnými automobily, ale i osobnostmi ze světa motorismu. Jedním z nich je například designér Václav Král, kterého můžeme považovat za prvního propagátora elektromobility v Česku. Už v 80. letech se stal autorem projektu Škody Favorit pohaněné elektromotorem.

Elektrický pohon automobilů zaujal Václava Krále už v mládí a jeho první projekty pochází z přelomu 80. a 90. let. Tehdy pro plzeňský Metalex vytvořil velmi zajímavý projekt Škoda Shortcut původně vyrobený na základě zakázky ze Švýcarska.

O auta se Václav Král zajímal od dětství. Již jako student psal a kreslil do motoristických časopisů a později se věnoval technickým ilustracím a grafice. Jako designér spolupracoval s automobilkami Škoda, Jawa, Tatra i Praha a kromě projektu Škoda Shortcut navrhl spousty dalších prototypu - Tatra MTX V8, Mysterro, Beach Buggy, Rebel, Jawa Athena, MTX Roadster či autobus Zliner. 

Nejznámější projekty Václava Krále:


Škoda Shortcut - Favorit s elektrickým pohonem

Technologie elektromobilů rozhodně není otázkou posledních let. U nás se jí intenzivně zabýval právě Václav Král, který se rozhodl předělat již existující vůz - Škoda Favorit. Vyvíjet úplně nové auto byl totiž podle něj extrémně drahý nesmysl. K přebudování vozidla poháněného benzínem na elektrovůz došlo v malé dílně nedaleko Prčic.

Neexistovaly žádné technické výkresy. Václav Král prostě načrtl design a na základě jeho instrukcí dva konstruktéři vůz zkrátili zepředu i zezadu. Po zákroku se do nové kabiny vešli pouze dva pasažéři - řidič a spolujezdec. Zkrácený Favorit byl nově přelakován a osazený elektrickými komponenty.

Elektromotor o výkonu 15,5 kW dodal Thomas Dinkel ze švýcarské společnosti, která usilovala o malý, levný a jednoduchý elektromobil. Na jedno nabití byl vůz schopen ujet až 80 km. Bohužel o malé elektromobility přestal být ve Švýcarsku zájem a tak se Škoda Shortcut nikdy nedostala do sériové výroby. Jediný prototyp se nakonec v dezolátním stavu vrátil do ČR, kde se dočkal renovace díky jeho novému majiteli.

Supersport MTX Tatra V8 - nejrychlejší sériové české auto

Václav Král má za sebou spousty úžasných návrhů, my se podíváme ještě na jeden z nich a to na supersportovní vůz MTX Tatra V8. Tuto speciální zakázku, jejímž výsledkem mělo být safety car pro závody Formule 1, Královi zadal automobilový závodník Cyril Svoboda na konci 80. let. Hotový vůz byl představen v roce 1991 na Všeobecné výstavě v Praze. Celkem bylo vyrobeno tři až pět kusů, z nichž jedno stojí v lánském muzeu sportovních vozů. Ostatní se nachází ve sbírkách soukromých sběratelů.

Na nápravách z Tatry 613 byl postavený prostorový rám osazený ladnou karosérií z laminátu, s výklopnými světly a malým spojlerem na zádi. Vůz měl křídlové dveře otevírající se směrem vzhůru. Poháněl jej vzduchem chlazený osmiválec s výkonem 305 koní (225 kW) a při testu jel rychlostí 265 km/h. Podle Václavova syna by však vůz mohl jet rychlostí až 300 km/h, pokud by měl dostatečně dlouho rozjezdovou dráhu.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.