Toyota Corona 1500 - první japonské auto pro českou elitu

Garáž nejlepších vozů

Přidal sautemnacestach, dne 1. 11. 2018,  0x


Ne každý zahraniční vůz se může pochlubit výjimečným primátem “první prodávaný vůz v totalitním Česku”. Toyota Corona 1500 ano a tuto čest jsme měli už v roce 1970 dlouho před sametovou revolucí. Byl to vůbec první japonský automobil, který se u nás prodával oficiálně.  


Toyota Corona se na českém trhu objevila dokonce dříve než v sousedním Německu a Rakousku. Jeho cena byla závratná a činila 79 tisíc korun, původně automobilkou navržená cena však měla činit 110 tisíc korun! Dnes se možná usmějete pod vousy, ale tehdy to byla příliš vysoká částka.


Na český trh bylo v roce 1970 dovezeno celkem 400 kusů (někdy se uvádí 402, zaokrouhlené číslo ale vždy vypadá a zní lépe) a i přes vysokou cenu se všechny prodaly do posledního kousku. Poptávka vysoce přesahovala nabídku a na všechny nedočkavé zájemce se bohužel nedostalo. Peníze evidentně nebyly tím největším problémem, šlo-li o Toyotu Coronu.


Slavní čeští majitelé slavné Toyoty Corony

Vlastníkem jedné Corony se stal oblíbený herec, textař a instrumentalista Jiří Grossmann, který byl známý pro svou lásku ke kvalitním a poctivě udělaným věcem. Skvělého japonského auta si kvůli vážné Hodgkinsonovi nemoci bohužel dlouho neužil. V roce 1971 absolvoval poslední jízdu, pak už za volant nikdy neusedl. S ohledem na vysokou cenu se těžko můžeme divit, že si tento vůz pořizovali především známé osobnosti a političtí představitelé.


Kromě Grossmana si Coronu koupili také spisovatel Ludvík Souček, pražský biskup František Tomášek a tajemník ÚV KSČ Gustav Husák. Spousta Coron se “ocitla” na ministerstvu vnitra, některé bylo možné spatřit jako taxíky a pár kousků se dokonce dostalo do autopůjčoven. Toyota Corona v 70. letech byla autem určeným především pro “elitu”.


Toyota Corona 1500 - třetí generace T40

V 70. letech už se jednalo o třetí generaci T40 světově úspěšného modelu Toyota Corona, kterou japonská automobilka představila v roce 1964. V podstatě se jednalo o vůz určený pro vývoz zejména na americký trh. Proto se jí přezdívalo “výběhový model”. Design byl na přelom 60. a 70. let přelomový, což se nám teď nemusí zdát. Opravdoví fanoušci ale vědí.


I dnes totiž Toyota Corona 1500 vypadá unikátně a je považována za velmi cenného veterána. Přední zkosená maska se čtyřmi světlomety vyhlíží elegantně, nezvyklé bylo umístění zrcátek na výšku. Velmi kvalitní bylo provedení laku, který drží i po téměř 50 letech. Celý vůz zdobily tehdy oblíbené chromované doplňky.


Toyota Corona - skvělé jízdní vlastnosti i komfort pro cestující

V Česku byl k mání pouze sedan. V zahraničí se však prodával také hatchback, kombi, kupé i dodávka. Vůz má prostorný interiér a díky velké prosklené ploše je z něj opravdu slušný výhled. Dnes interiér a zejména přístrojová deska působí “retro”, tehdy šlo o neuvěřitelně promyšlený a pohodlný vůz.


Vůz poháněl řadový čtyřválec OHV o objemu 1,5 litru s pohonem na zadní kola a se slušným výkonem 82 koní. Na stovku se Toyota Corona 1500 z roku 1970 dostala za 15 sekund. Corona byla velmi živé auto se solidním odpichem.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.