Tom Tjaarda - americký Ital, který navrhl Ford Fiestu a další slavná auta

Veteráni a historie

Přidal tondatonik, dne 5. 03. 2018,  0x


Celkem 84 celosvětově známých modelů aut a automobilových studií nese podpis slavného americko-italského designéra Toma Tjaardy. Ten loni v létě zemřel ve věku úctyhodných osmdesátidvou let. Za sebou zanechal vskutku slušnou řádku aut a pověst slušného a skromného člověka, který sám jezdil ve Volkswagenu Passat.

Tom Tjaarda byl a vlastně stále je považován za velmi skromnou osobnost s ohromným talentem. Původem Ital se narodil v americkém Detroitu v roce 1934. Jeho celé jméno znělo Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg. Nijak nás nepřekvapuje, že jej neužíval celé a vybral si zkrácenou verzi svého jména Tom Tjaarda.

Dnes jeho jméno není známé tak jako například Sergio Pininfarina či Nuccio Bertone. Na rozdíl od nich opravdu navrhoval, zatímco oni designérská studia "pouze" vedli. A proto bychom se o tomto výjimečném muži měli dozvědět více. 


Fotogalerie automobilů, na jejichž vývoji se podíle Tom Tjaarda:

Innocenti 1100 Ghia Coupé


Chevrolet Corvette Rondine Pininfarina Coupé


Fiat 2300 Pininfarina


Talentovaný po otci

Velký technický talent pravděpodobně podědil po svém otci, který působil jako letecký inženýr. Do Ameriky se přistěhoval z Nizozemí. Mimo to pracoval pro prestižní americké značky Duesenberg a Pierce-Arrov. Jako šéfdesignér působil ve firmě Briggs. Je například autorem karosérie Lincoln Zephyr. Tomův otec se však nepohyboval pouze ve světě dopravních prostředků, jeho záběr byl mnohem širší.

Tom se hodně “potatil” a už jako student překvapoval své okolí novátorskými nápady. Jeho studentská práce jej uvedla do světa automobilového designu. Jednalo se o model sportovního kombi, který jeho profesora uchvátil na tolik, že jej okamžitě poslal Luigi Segremu, řediteli italské karosárny Ghia v Turíně. 

Fotogalerie automobilů, na jejichž vývoji se podíle Tom Tjaarda:

Ferrari 330 GT 2+2 Pininfarina series 1



De Tomaso Pantera


Jak se z Američana stal Ital

V létě 1959 se Tom odstěhoval do Itálie. Byla mu zde nabídnuta jedinečná pracovní příležitost právě v karosárně Ghia, jejímuž ředitel neušel Tomův velký talent. Jeho první prací byl malý roadster s elegantními liniemi Innocenti 950 S. Později se podílel na vývoji prototypu Chevrolet Corvette Rondine. Podle jeho přátel se amerického mladík brzy stal pravý Ital, který jako Ital mluvil, cítil, jedl i pil.

Nejvíce viditelný je jeho designérský rukopis v případě aut Fiat 124, Ford Fiesty či nadčasového De Tomaso Pantera, který i nyní působí jako moderní supersportovní automobil. Výčet značek, pro které pracoval, a modelů, jenž pomáhal stvořit, je mnohem širší. 

Spolupracoval se značkami jako Renault, Lancie, Ferrari, Saab, Izusu, Seat, Chrysler, Mercedes-Benz, Aston Martin, Lamborghini, Fiat a mnoho dalších. Z konkrétních modelů vyjmenujme například Fita 2300 Coupé, Mercedes 230 SL Pininfarina, Ferrari GTC 330 2+2, Ferrari 465 California Spyder, Lancia Y10, Aston Martin Lagonda Coupé, Lamborghini Diablo a desítky dalších. 

Fotogalerie automobilů, na jejichž vývoji se podíle Tom Tjaarda: 

Ford Fiesta 1976-1983


Aston Martin Lagonda Coupé


Tjaarda Mustang




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.