Tlak oleje v motoru
Přidal sawyer, dne 25. 10. 2016, 0x
Řádné promazávání součástek v motoru nezávisí jen na používaném oleji, ale i na jeho tlaku, který je tím, co samotné mazání řídí. Co ale dělat v případě, kdy se tlak nepohybuje v mezích normy, ale naopak je snížený anebo dokonce zvýšený? Co může být příčinou podobných problémů a jak bychom při jejich řešení měli postupovat?
Jak zjistíme problémy s tlakem?
Každého na podobný jev nejčastěji upozorní pravděpodobně blikající kontrolka, která se spustí v případě, kdy se tlak dostane pod minimum, které se obvykle pohybuje okolo 3,5 kPa. Důležité je ale vědět, že každý automobil má odlišné požadavky na standartní tlak. Vše se obvykle odvíjí od typu vozidla, motoru atd. Přesné hodnoty vždy naleznete v servisní knížce anebo v návodu na obsluhu.
Přestože jsou hodnoty budíku pouze orientační, určitě bychom je neměli podceňovat. Hodnoty oleje se navíc mění jak za tepla, tak i za studena. Přesto by se čísla při novém anebo dobře udržovaném motoru neměla výrazně lišit. Stěžejní pro nás přesto bude především měření za tepla, a to ideálně za provozní teploty. Pokud budeme vycházet z průměrných parametrů, tlak by se měl při volnoběhu za studena pohybovat zhruba na 3-3,5 bar. Za tepla přibližně mezi 2-2,5 bar. Kapitolou samo o sobě jsou pak otáčky, kdy se tlak přirozeně zvyšuje.
Jakou funkci má tlak oleje?
Tlak je tím, co samotný olej pobízí k pohybu po soustavě mazacích kanálů. Promazávání častí, které jsou při tvorbě mechanické energie nejvíce využívány, zvyšuje jejich odolnost, efektivitu a pochopitelně také životnost. Typickým příkladem podobných součástek mohou být pístní kroužky anebo kliková hřídel. Při nízkém tlaku není vypumpováno dostatečné množství oleje, což snižuje tvorbu mazivosti a dochází ke tření při pohybu součástek. Následkem nízkého tlaku tedy může být klidně i zadřený motor.
Možné důvody špatného tlaku v motoru
Důvodem špatného tlaku může být i špatný výběr motorového oleje, resp. viskozitní třídy (hustoty). Při výběru vhodného oleje do motoru je nutností řídit se doporučeními, která byla napsána v servisní knížce anebo na štítku nalepeném na nádrži. Jedině tak předejdete možnému maléru.
Rozhodně se ale nejedná o jedinou možnou příčinu, přesto bychom ji ale před hledáním dalších měli řádně vyloučit. Chyby mohou být např. v ucpaném přívodu, kdy se olej zkrátka nemůže dostat do čerpadla anebo třeba v tom, že není čerpadlo oleje dostatečně či vůbec ponořeno do oleje, což mu řádné čerpání mazivé tekutiny pochopitelně znemožňuje. Další problémy mohou být v odtokovém ventilu, který má za účel regulaci tlaku. V některých případech v otevřené poloze snadno dochází k jeho zablokování.
V neposlední řadě ani nesmíme zapomenout na fakt, že ani zdaleka nemusí být problém v nestandardním tlaku oleje v motoru, nýbrž v samotném čidle, které má na podobné potíže upozorňovat. K poškození je navíc náchylnější i kabel, který jej spojuje se svítící kontrolkou.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.