Tepelná ochrana motoru

Praktické rady

Přidal sawyer, dne 7. 11. 2016,  0x


Nadměrné teplo neškodí jen motoru, ale předně i jeho vinutí. Aby se předešlo podobným problémům, je vhodné se předem poohlédnout po doplňku či zařízení, které dokáže podobným poruchám motoru předcházet. Proč ale vzniká proudové přetížení a v čem spočívá princip podobných přístrojů?

Co způsobuje špatná regulace teploty?

Důvodem nadměrného tepla motoru je obvykle proudového přetížení vinutí, což se řadí i mezi nejčastější poruchy motoru, které zároveň i podstatně snižují jeho životnost. Nutno podotknout, že instalováním tepelné ochrany vše nekončí. Izolace dokáže podstatně předejít tepelným vlivům, je třeba ale myslet také na to, že o podobnou ochranu je důležité se starat stejně dobře jako o zbytek automobilu.

Tepelné přetížení motoru

Všeobecně se dá tepelné přetížení rozdělit na dva druhy. V prvním případě se jedná o přetížení pomalé a ve druhém případě logicky o rychlé. Příčiny u obou případů mohou být různě. Pokud se ovšem budeme bavit o zvýšení teploty motoru s rychlou změnou, obvykle bývá na vině náhlé zvýšení zátěže vozu anebo prudké zabrzdění. Důvodů pro pomalou změnu může být ale mnohem více. Nejčastější závady bývají převážně ve ventilačním systému, kde se vyskytuje až abnormálně velké množství prachu a nečistot. Vinu ale někdy můžete hledat i v samotném napájení anebo v napětí či přepětí. Samozřejmě se ale nesmí zapomenout ani na již jednou zmíněné přetížení motoru, které není škodlivé pouze pro nadproudové vinutí.

Nenáročná tepelná ochrana

Ne vždy je v případech přehřátí motoru na základě nedostatečné izolace nadproudového vinutí nutné investovat do složitých zařízení a speciálních technologií. Všeobecně se doporučuje tepelná izolace za pomoci bimetalového pásku anebo bimetalových termostatů, které obsahují systém Klixon. Tyto přístroje se řadí mezi univerzální, jelikož se nehodí pouze do motorů automobilů, ale např. i do domácích spotřebičů, ale i komunikačních zařízení anebo do venkovních kamer. Mezi jejich výhody patří především praktičnost, snadná instalace, jednoduché připojení a především i přijatelná cena, která se často pohybuje v rozmezí pár desítek korun.

Bimetalové termostaty obvykle nabízí funkce s možnosti autoresetu, bimetalový spínač a především jasnou detekci přetížení a nadměrné teploty ve voze.

Ochrana před nadproudem

Existují ale i podstatně složitější zařízení pro tepelnou izolaci, a to nejen v případě motoru. Polyswitch PPTC je ochranný obvod pro automobilový systém, který nabízí ochranu před nadproudem, ale i před přepětím, které taktéž můžeme řadit mezi hlavní příčiny přetížení vinutí a následné teplo. Základním rozdílem je především to, že systém neinstalujete pouze do motoru, ale i do jiných míst v automobilu (např. do kabiny). Výhoda je zde ale to, že aplikace není nijak náročná a ve své podstatě ani nelze některé součástky omylem prohodit. Pokud by se tak stalo, obejde se to bez následků. Údajně je navíc tato tepelná ochrana podle některých jedinců podstatně spolehlivější než bimetalové termostaty.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.