Tatra a její nejslavnější auta - bude vyrábět jejich repliky?

Veteráni a historie

Přidal jiricekcar, dne 30. 01. 2018,  0x


Kopřivnická automobilka Tatra začala s vývojem a výrobou osobních vozidel na přelomu 19. a 20. století. Prvním automobile byl model NW Präsident, posledním osobním autem pak byla Tatra 700 vyráběná až do roku 1998. Tehdy Tatra definitivně odpískala výrobu osobních aut.


Zdá se však, že Tatra od myšlenky výroby osobních aut tak docela neupustila. Již v roce 2008 prolétla médii zpráva, že se Tatra chystá obnovit výrobu osobních vozidel. Prvním průkopník této myšlenky byl tehdejší ředitel Ronald Adams. Nešlo by ale o nové modely, ale o repliky jejích nejslavnějších modelů. Prvním by měl být jeden populární “Tatraplan” neboli Tatra T 600. 

Objeví se na českých silnicích moderní Tatraplan?

Původní Tatraplan se vyráběl v letech 1948 až 1958 a byl považován za výjimečné auto. Na jeho vývoji se podílela sám legendární konstruktér Hans Ledwinka. Byl vybavený ocelovou samonosnou karosérií s pontonovým tvarem, která autu poskytovala vynikající aerodynamické vlastnosti. Za pozornost stojí také dvoudílné přední okno bez výrazného středního sloupku, který nahrazoval pryžový pásek.

Čtyři a půl metru dlouhá Tatra T 600 byla poháněná vzduchem chlazeným dvouválcovým boexem, který byl umístěný v zadní části vozidla. Celkem bylo vyrobeno 6 342 kus. Více než 4 200 aut bylo vyrobeno v kopřivnické továrně, zbytek pak v Mladé Boleslavi.

Nový Tatraplan by nebyl čistou replikou. Co do exteriéru a interiéru by věrně připomínal původní “retro” model, v reálu by se však jednalo o moderní vůz splňující všechny současné bezpečnosti požadavky - moderní podvozek a motor a nechyběly by ani asistenční systémy. Nešlo by o sériové vyráběný vůz, a tudíž nelze očekávat příliš lidovou cenu. Původní odhady hovoří o 2,5 milionech korun za moderní Tatru. 

Pár slov o nejslavnějších modelech Tatra

Mezi slavné modely osobních aut patří úplně první model NW Präsident vybavený spalovacím motorem s výkonem o 5 kW. Do dějin automobilového designu se nesmazatelně zapsala Tatra 77 z roku 1934 s neobvyklým tvarem karosérie a velice zajímavými dílčími částmi. Jejím nástupcem byla Tatra 87, která působila méně experimentálním dojmem a působila více elegantně. V roce 1936 se objevila Tatra 97. Oproti předchozím modelům působila téměř “prostě”.

Za zmínku stojí také pozdější modely Tatra 603 (1956-1975), T613 (1974-1996) a vůbec poslední osobní vůz Tatra 700 (1996-1998). 

NW Präsident 

Tatra 77

Tatra 87

Tatra 97

Tatra 603

Tatra 613

Tatra 700





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.