Tatra 77, 87 a 97 - nejúžasnější česká proudnicová auta
Přidal strelec, dne 21. 02. 2018, 0x
Ve 30. letech se kopřivnická Tatra pustila do výroby elegantně vyhlížejících proudnicových aut. Všechny modely z této si zaslouží velký obdiv, nicméně největší rozruch vzbudila Tatra 77 uvedená na trh v roce 1934. Od samého začátku ji doprovázel obdiv ze strany odborníků i široké veřejnosti.
Úplně prvním modelem s proslulým aerodynamickým tvarem však byla Tatra V570 vyrobená v roce 1931, kterou poháněl vzduchem chlazený dvouválec umístěný vzadu. Původně “obyčejné” auto bylo o dva roky později osazenou speciální proudnicovou karosérií. Z tohoto důvodu se před označením 570 objevilo písmeno “V” jako zkratka z německého slova versuch (zkouška).
Sériově tento model vyráběn nikdy nebyl, jelikož je kvůli vzadu umístěnému motoru nešlo využít pro užitkové vozy. Navíc byla tehdy nejvíce žádaná Tatra 57. Na druhou stranu na tomto “zkušebním” modelu Tatra získala potřebné znalosti, které si konstruktérům při vývoji nejúspěšnějšího proudnicového modelu Tatry 77 hodily.
Tatra 77 - luxusní aerodynamický sedan
Nový model Tatra popisovala jako vůz, který ladně pluje na rozhraní země a vzduchu. Dobové recenze se předháněly ve chvále vozu, jehož pocitová rychlost byla znatelně nižší než dobová. Tatra 77 byla i při vysokých rychlostech okolo 145 km/h skvěle ovladatelná a umožňovala ostřejší nájezd do zatáček. První prototyp bylo možné pozorovat při nájezdu testovacích kilometrů v sousedních rakouských Alpách v roce 1933.
Veřejnosti byla Tatra 77 představena v roce 1934 na pražském autosalónu. Poté odjela sbírat kladný ohlas do dalších evropských měst počínaje Berlínem a Paříží. Ještě téhož roku byla zahájena sériová výroba a celkem bylo vyrobeno 250 kousků.
Pohonem tohoto nádherného luxusního automobilu vážícího 1,8 tuny byl pověřen třílitrový osmiválce s výkonem 60 koní umístěný v zadní části vozu. Jeho maximální rychlost činila obdivuhodných 150 km/h. Interiér byl vskutku přepychově vybavený a pojal dokonce šest osob. A cena? Za pouhých 89 000 korun bylo vaše.
Tatra 87 - skromnější sedmasedmdesátka
Moderní karosérii následující modelu Tatry 87 navrhl designér vzducholodí Graf Zeppelin slavný Paul Jaray. Karosérie již neměla tehdy obvyklou dřevěnou konstrukci, ale byla celá vyrobená z kovu. Ze sedmasedmdesátky byl pouze převzatý motor, který ale také prošel úpravami. Potěšila také nižší váha celého vozu o 330 kg, méně už nadchla spotřeba 12 litrů.
I přesto, že je Tatra 87 popisována jako skromnější verze, jednalo se o velmi luxusní automobil. Na rozdíl od Tatry 77 pojal “pouze” pět osob, které si však užívaly maximální pohodlí. Za příplatek bylo možné získat například komfortní opěrky a rádio. Lepší, nebo spíše větší, byla maximální rychlost a to 160 km/h. Tatra se právem chlubila jedním z nejrychlejším automobilů na světě.
Není divu, že si Tatru 87 oblíbila slavná česká závodnice Eliška Junková, či konstruktér Hans Ledwinka. Jeden model si zakoupil dokonce egyptský král Faruk I. a papež Pius XII. S Tatrou 87 projeli celou Evropu, Afriku i Ameriku dobrodruzi Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.
Tatra 97 - méně luxusu, jednodušší konstrukce
Posledním představitelem proudnicového typu auta byla Tatra 97. Oproti předchozím dvou modelům ji scházel luxus. Vhledem k tomu, že měl být dostupnější širším vrstvám obyvatel, to byl logický krok. Také konstrukčně byl mnohem jednodušší. Vůz poháněl čtyřválcový motor boxer OHC a dosahoval i nižší maximálky 130 km/h. Vůz se vyráběl pouhé 3 roky a celkem se vyrobilo 510 kusů.
Důvod stažení? V roce 1938 Protektorát Čech a Moravy rozhodl, že Tatra 97 příliš nápadně připomíná konkurenční německé auto dnes známé jako Brouk. To se Němcům nelíbilo natolik, že si odvezli i kompletní dokumentaci. Údajně se originální dokumenty nachází ve Stuttgartu.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.