Tatra 603 - senzační limuzína pro papaláše, která vznikla tajně
Přidal denisek, dne 17. 05. 2019, 0x
Tak trochu kuriózní je osud osobního automobilu Tatry 603, jehož vývoj probíhal tajně za zády komunistických vůdců. Jeho tvůrcům za porušení zákazu hrozily těžké tresty, přesto nepřestali. Nakonec se z ilegální Tatry Valuty stala luxusní limuzína, v níž se papaláši s radostí předváděli.
Vyvinout auto dnes není složité. Stačí mít finance. Mezi lety 1948 až 1988 to tak jednoduché nebylo. Komunistická vláda nastolila totalitní režim plný omezení, zákazů a trestů, které se nevyhnuly ani automobilovému průmyslu. Totalitní režim postihl řadu českých automobilek Tatru nevyjímaje. Řada menších byla nucena ukončit svou činnost, ty větší přešli pod úplnou kontrolu státu. Svobodné podnikání přestalo existovat.
Od roku 1951 nesměla Tatra vyrábět osobní auta
Zatímco mladoboleslavská škodovka měla vyrábět osobní auta, kopřivnické Tatře byly přiklepnuty vozy nákladní a terénní. Ze dne na den tak musela ukončit vývoj a výrobu osobní aut.
Výroba aktuálního modelu T 600 (Tatraplan) byla ukončena a přestěhována se vším všudy do Mladé Boleslavi. Zaměstnanci kopřivnické automobilky dali najevo svou nelibost a T 600 vystrojili symbolický pohřeb, čímž si vysloužili pozornost STB a špatný kádrový profil. Škodovka se s výrobou moc dobře nepoprala, v jejich podání byla výroba brzy ukončena.
Porušení zákazu bylo tehdy považováno za vzpouru proti režimu a tresty rozhodně nebyly jemné. S odstupem nelze nic jiného než odvážné jednání techniků, vývojářů a konstruktérů v Tatře považovat za neuvěřitelně obdivuhodný čin. Kvůli vývoji jednoho osobního auta totiž doslova nasadili holé životy.
Tatra Valuta - zrod s nasazením vlastního života
Konstruktéři a vývojáři se v čele se Vladimírem Popelářem semkli a v roce 1952 se pustili do tajné výroby zcela nového osobního automobilu se sportovním charakterem a proudnicovou karoserií se skvělými aerodynamickými vlastnostmi. Jejich novým útočištěm se stala méně nápadná pražská kancelář, která sídlila v Kartouzské ulici.
Do nového vozu se rozhodli použít zcela nový motor atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 2 545 cm3, který vyvinuli konstruktéři Julius Mackerle, Jiří Klos, Jaroslav Holub a Miroslav Škývara.
V letech 1952 až 1953 vznikla řada návrhů, náčrtů a plánů nového vozu, které se ukrývaly pod plány legálně vyráběných trolejbusů. Jejich autory byly Popelář, František Kardaus a Zdeněk Kovář, kteří se museli nejen vyrovnávat s možným odhalením, ale i spory o to, jak by měl vůz vypadat.
Nakonec se trefili do momentu, kdy političtí papaláši neměli žádné vhodné reprezentativní auto. Mackerle je tedy nenápadně přesvědčil, že potřebují luxusní limuzínu v podobě velké Tatry. Po spoustě jednání nakonec vláda Tatře zadala úkol navrhnout služební vůz pro delší cesty. Vůz měl být hotový za pouhých dvanáct, takže rozpracovaný projekt přišel jako na zavolanou. Bylo nutné provést pár úprav dle zadání a první funkční prototyp byl představen v roce 1955.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.