Studebaker - od povozů až po luxusní vozy

Veteráni a historie

Přidal radimhujer, dne 16. 01. 2019,  0x


Studebaker je jméno amerického výrobce vozů, který prosperoval v první polovině 20. století. Přesto, že vyráběl velmi zajímavé vozy, neobstál ve stále silnější konkurenci a v 60. letech ukončil výrobu. To ale neznamená, že bychom na tvorbu této významné automobilky měli zapomenout. Právě naopak. 


Historie automobilky Studebaker sahá až do poloviny 19. století. V městečku South Bend (Indiana) si synové farmáře a kováře bratři Clement a Henry Studebakerovi v roce 1852 založili kovárnu a slévárnu. Vyráběli povozy, o které byl velký zájem díky právě propuklé Zlaté horečce. Vedle toho vyráběli vozy pro americkou armádu a železniční vagóny. Jejich firma se díky hojnému počtu zakázek úspěšně rozrůstala. Mezi jejich nejdůležitější klienty patřil dokonce i Bílý dům, kterému dodávali kočáry. 

Studebaker na přelomu 19. a 20. století - pouze malý krůček k automobilům

Jakmile se objevily první automobily, Studebaker zavětřil nový směr a vrhl se do výroby automobilů. V jejich případě to byl naprosto logický vývoj. Na počátku 20. století začal spolupracovat s výrobcem motorů EMF a v roce 1911 společnost s novým názvem Studebaker Corporation už začala vyrábět vozy s vlastními motory.


V této době se Studebaker mohl pyšnit trojicí skvělých techniků - Zederem, Skeltonem a Breerem, kterým se přezdívalo “tři mušketýři”. Pro automobilku Studebaker navrhli řadu velmi úspěšných modelů, než je přetáhla konkurence a to známější americká automobilka Chrysler. Takový je holt drsný svět byznysu. 


Studebaker mezi válkami - na vrcholu slávy

Mezi první a druhou světovou válkou v továrně vznikaly lidové modely i luxusní vozidla pro náročné zákazníky. Byl to například Studebaker Light Four, Light Six, Big Six, Special Six či Erskine Six. Poslední jmenovaný se dostal i na evropský trh. Pokud vás zajímá, co znamenalo číslo v názvu modelu, šlo o počet válců motoru.


V roce 1935 představil Studebaker moderní modely Commander, President a Champion. Nejslavnějším z nich byl Champion, lehký a moderní vůz poháněný šestiválcovým motorem. Design navrhl slavný designér Raymond Loewy. Během druhé světové války byla logicky omezena výroba osobních vozidel na úkor armádních strojů jako nákladní vozy, motory do létajících pevností či obojživelná auta. 


Studebaker po 2. sv. válce - pomalá cesta ke konci

K výrobě osobních vozidel se Studebaker vrátil po skončení války a hned v prvním roce vyrobil několik modelů Champion. První poválečnou novinkou byl Champion Starlight, jehož kapota připomínala lodní příď. Následoval velmi podobný model Commander. Ten v roce 1950 prošel modernizací, kterou reprezentovala neobvyklá výrazná příď s kruhovou ozdobu. Výsledek připomínal letící kulku nebo proudové letadlo.


Na počátku 50. letech se automobilce pomalu přestávalo dařit. Objevily se nové automobilky a Studebakeru se v silné konkurenci nedařilo. Z finančních důvodů došlo v roce 1954 ke spojení s další podobně upadající automobilkou Packardem. V druhé polovině 50. let se snažili zaujmout výrobou dvoudvéřových kupé Golden Hawk, Sky Hawk, Power Hawk a Flight Hawk. Posledním pokusem o návrat na výsluní byl stylisticky neobvyklý model Avanti s nadčasovými tvary. Bohužel se nepodařilo zaujmout a v roce 1966 ukončil Studebaker svou činnost. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.