Španělské Pegaso - zapomenuté sportovní vozy z 50. let
Přidal agentpetr, dne 14. 02. 2018, 0x
Když se řekne Španělsko a auta, ihned si vybavíme značku Seat patřící do světového koncernu Volkswagen. V automobilové minulosti Španělska však můžeme objevit další automobilky, jejichž historie je vskutku zajímavá a vzrušující. Dnes si připomeneme úchvatné sportovní vozy značky Pegaso.
Na konci 19. století založil Emilio de la Cuadra, důstojník španělské armády, firmu Cía General de Coches y Automóviles E. La Cuadra S. en comandita původně určenou na výrobu elektromobilů. O rok později ke spolupráci přesvědčil i významného konstruktéra Švýcara Marca Birkigta, který získal spousty cenných patentů ve spalovacích motorech.
Hispano-Suiza - jedna z prvních španělských automobilek
A právě jejich spolupráce se stala zárodkem nové španělské automobilky Hispano-Suiza, což v překladu znamená “španělsko-švýcarská”. Birkigt navrhl například autobus s elektrickým pohonem. Nakonec pro španělskou automobilku začal vyvíjet spalovací motory. Firma se však potýkala s finančními nesnázemi a to i po změně majitele.
Automobilku nakonec převzal sám Birkigt v roce 1904 společně s úspěšnými průmyslníky Damianem Mateuem a Francisco Seixem a přejmenovali ji právě na Hispano-Suiza, Fabrica des automoviles S.A. Birkigt se logicky ujal pozice hlavní konstruktéra. Od této doby až po druhou světovou válku uvedli na trh luxusní automobily a také vyráběli letecké motory.
Jeden z nejúspěšnějších modelů značky Hispanzo-Suiza - H6
Luxusní automobily značky Hispano-Suiza vyráběla také česká firma Škodovy závody, které se tak vlastně staly výrobcem automobilů ještě před převzetím automobilky Laurin & Klement. Údajně zde vyrobené kusy patřily k těm nejlepším na světě.
Pegaso - skvost mezi sportovními vozy
Po druhé světové válce se pohled na luxusní vozy značně změnil a ze slavné automobilky Hispano-Suiza se rázem stala státní firma Enasa. Vyráběla nejen automobily, ale také autobusy, traktory, nákladní vozy a armádní vozidla. Co nás však v tomto historickém období zajímá nejvíce, jsou sportovní vozy Pegaso Z-102, které Enasa krátce vyráběla mezi lety 1951 až 1958.
Pegaso bylo kupé, jehož fantastická konstrukce oslovila nejen rodné Španělsko, ale i celou světovou veřejnost. Jeho tvůrcem byl konstruktér Wilfredo Ricart, který řadu let působil v Itálii. Při vývoji sportovního vozu využil veškeré své zkušenosti, které získal ve spolupráci se světovými špičkovými sportovními a závodními automobily.
Pegaso Z-102 poháněl osmiválcový motor s plně synchronizovanou převodovkou o objemu až 3,2 litru a výkonem až 360 koní. Díky nejvyšší dosažené rychlosti 250 km/h byl dokonce lepší než tehdejší modely Ferrari. Tento fakt údajně velmi těžce nesl i sám Enzo Ferrari. Celkem bylo vyrobeno 86 modelů Pegaso Z-102 a 28 z nich mělo otevřenou karosérii. Bohužel výroba tohoto úžasného sportovního vozu byla natolik drahá, že byla v roce 1958 ukončena.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.