Škoda Trekka: První české SUV z roku 1966

Veteráni a historie

Přidal vladik007, dne 27. 05. 2019,  0x


V současnosti česká Škodovka vyrábí povedené SUV pod názvy Kodiaq či Karoq. Jedná se o univerzální stroje, které se hodí jako osobní, tak i pracovní auta. S návrhem na takový vůz však Škoda přišla už v 60. letech. Její naděje bohužel zazdil neústupný totalitní režim. 


Automobilka, které chce uspět na trhu, musí vyrábět různé typy aut. Nelze vyrábět pouze sedany či kombíky a ignorovat stále oblíbenější SUV a crossovery. Většina automobilek až na výjimky, které představují výrobci luxusních vozidel typu Porsche, Lamborghini, Ferrari či Bentley, proto nabízí široké portfolio aut od kupé, přes sedany a kombíky, až po SUV a služební vozidla.


Škoda Trekka: české SUV jezdilo pouze mimo ČR

Psal se rok 1966, když se na Novém Zélandu začalo vyrábět velmi zajímavé SUV, která navrhla česká Škodovka. V následujících šesti letech jich bylo vyrobeno téměř 3 000 kusů. Do Česka a Evropy vůbec se však nedostal jediný kus. Všechny Trekky jezdily pouze v zahraničí.


Však také šlo objednávku novozélandského importéra škodovek na vůz určený pro tamější trh. Na vývoji se podíleli i jejich technici, protože přesně věděli, co potřebují. Výsledkem byl specializovaný vůz, který by splňoval potřeby novozélandských řemeslníků, farmářů i obchodních zástupců, kteří hodně času trávili na cestách.


Škoda Trekka: postavenou na základech Škody Octavie

Základním modelem, ze kterého první české SUV pocházelo, byl tehdejší model Škody Octavie. Použil se podvozek se zkráceným rozvorem o 22 centimetrů na výsledných 2165 centimetrů. Vůz dlouhý téměř čtyři metry vážil skoro celou tunu a byl schopen uvést až půl tuny.


Vůz poháněl výkonný čtyřválcový motor OHV o objemu 1121 cm3 a s výkonem 47 koní (34 kW). Což nebylo moc, ale takového vozu nebyla rychlost primární. Škoda Trekka uvezla až 8 lidí a dosahovala maximální rychlosti 110 kilometrů za hodinu.


První české SUV předešlo dobu. Nabízelo se hned několik typů karoserií. Největší byl osmimístný pick-up, k mání byl i třímístný pick-up či vůz s plátěnou nebo pevnou střecho. V nabídce byla dokonce i plážová varianta. Nejvíce se Škoda Trekka prodávala na Novém Zélandu, ale oblíbená byla také v Austrálii, Fidži, Vietnamu či Samoe. Škoda, že Češi tu čest neměli a nemohli mít.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.