Škoda Skopak - škodovka z dalekého Pákistánu
Přidal ajeto0070, dne 20. 06. 2019, 0x
Česká Škodovka už před lety vyráběla vozy mimo evropský trh. Jen málokdo zná například model ze 60. let Škoda Skopak, který se vyráběl v Pákistánu pro potřeby běžného lidu. Jednalo se odolný užitkový vůz, který se na českém trhu nikdy neprodával.
Pákistán byl v 60. letech významným trhem, kam putovaly české škodovky. Dovážely se sem například modely Škoda 1000 MB a Škoda 100. O dovoz se starala firma Haroon Industries Ltd. A právě její ředitel usoudil, že v Pákistánu chybí lehký užitkový vůz, který by zvládl bezproblémový provoz i v nepříliš těžkém terénu. Auto, které by se hodilo obyvatel na venkově a obchodníkům, kteří veškerý čas trávili na cestách.
Škoda Skopak vznikla spojení slova Škoda a Pákistán
Myšlenka na vývoj a výrobu užitkové vozidla Škoda pro pákistánský trh se zrodila v roce 1967 v přístavu Karáčí. Označení nového modelu vzniklo spojení slov Škoda bez háčku a Pákistán - Skopak. Inspirací se stal podobný vůz Škoda Trekka, který o rok dříve vznikl na Novém Zélandu.
Škoda Trekka nakonec zůstala opravdu jenom pouhou inspirací, protože Pákistáncům se nezamlouval její krátký rozvor. Do Pákistánu byl vyslán inženýr a konstruktér Josef Velebný, jehož úkolem bylo navrhnout konstrukci a karosérii nové Škody Skopak.
Škoda Skopak - plech nahradil moderní laminát
Josef Velebný navrhl originální kostru terénního vozidla. Pro výrobu karoserie si vybral tehdy moderní materiál laminát na místo tradičního plechu. Důvody, proč se rozhodl pro laminát, byly jasné. Výroba byla levnější a laminát byl odolnější. Navíc laminát nepodléhá korozi tak jako plech. V případě poškození se laminátové díly daleko rychleji vyměnily.
Škodu Skopak poháněl vodou chlazený čtyřválec o objemu 1,2 litru a výkonu 47 koní (34 kW). Výkon byl na svou dobu naprosto dostačující a výhodou byl i pohon zadních kol. První prototyp byl představen na jaře 1969 a sériová výroba byla zahájena o rok později.
K mání bylo několik karosářský verzích, které vycházely z pick-upu. Jedna verze měla oddělitelnou laminátovou nebo plátěnou střechu. Škoda Skopak byl velmi nadějný vůz, jehož nadějnou “kariéru” přerušil válečný konflikt v roce 1971.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.