Škoda Felicia - český kabriolet, který uspěl v Americe
Přidal kamilrotor, dne 28. 03. 2018, 0x
Pod názvem Škoda Felicia se nevyráběl pouze pětidvéřový hatchback v letech 1994 až 2001, ale také elegantní kabriolet na přelomu 50. a 60. let uplynulého století. Ten si zcela jistě vybaví milovníci historických automobilů a samozřejmě i pamětníci. Víte ale, že toto auto sklízelo velký úspěch také za velkou louží?
Vývoj Škody Felicia, té původní, byl zahájen již v roce 1955 a o rok později byl v Brně představený prototyp. Ohlas byl velkolepý, a tak byla téměř okamžitě rozjetá sériová výroba. Pro Škodu Felicii byl jako základ použitý podvozek z oblíbeného lidového vozu Spartak, oficiálně označovaného jako model 440, který získal elegantní a otevřenou karosérii.
Od modelu 450 až po Felicii Super
Zbrusu nový kabriolet získal původně označení 450. Byl dlouhý 4 metry a vážil 900 kg. Poháněl jej čtyřválcový motor s výkonem 36,8 kW (50 koní). Vůz dosahoval maximální rychlosti 130 km/h, což byl na svou dobu slušný výkon.
Kabriolet měl sice místa pro čtyři osoby, ale na zadní dvě sedadla se vešly maximálně dvě děti. K dispozici měl také plátěnou skládací střechu, která byla později nahrazena za pevnou laminátovou střechu, kterou šlo nasadit třeba jen na zimní měsíce.
Název Felicia se objevil v roce 1959 a vychází z latinského slova Felicitas znamenající štěstí. Tehdy se škodovka rozhodla provést jakýsi face lift. Teď už přejmenovaná Škoda Felicia se mohla pochlubit novou a modernější přední nápravou a dalšími drobnými vychytávkami. Mimo jiné dostala klasická přední světla bez kšiltu. Pro zajímavost modernizace a přejmenování se dočkal i původní model 440, ze kterého se stala Škoda Octavia.
V roce 1961 Škoda Felicia prošle další modernizací. Nejviditelnější změnu představovaly stylové blatníky umístěné na zadních blatnících a mnohem výraznější maska chladiče. Vedle toho se objevila varianta Škoda Felicia Super s novým a výkonnějším motorem o objemu 1,2 litru a s výkonem 40,5 kW (55 koní).
Škodu Felicii proslavila Miss USA
V roce 1957 škodovka předvedla Felicii na autosalonu v Londýně. Sama o sobě by asi nebyla tak úspěšná, kdyby ji při prezentaci nepomohla tehdejší Miss USA Charlotte Sheffieldová. Její přítomnost přinesla kabrioletu pořádnou dávku pozornosti a odezva na sebe nenechala dlouho čekat. O Škodu Felicia začali velký zájem projevovat právě Američané.
Původně Škodovka přijala objednávku na neuvěřitelných 15 000 vozů! To bohužel nebyla schopná zvládnout, a tak svůj vysněný vůz dostalo pouze 408 kabrioletů. Ono to ale ve skutečnosti zas tak malé číslo vzhledem k celkovému počtu vyrobených aut. A ohromný úspěch to byl tak jako tak.
Díky zájmu ze zahraničí patří původní Škoda Felicia k žádaným veteránům a její cena s postupem času neustále roste.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.