Škoda Buggy: Roztomilá Bugina se sériové výroby nedočkala

Motorsport

Přidal vsechnyautasveta, dne 30. 07. 2019,  0x


Vývojové oddělení AZNP, dnešní Škodovky, bylo v 70. letech poměrně hodně odvážné a pouštělo se do vývoje celé řady zajímavých projektů. Většina z nich byla bohužel od začátku odsouzena k neúspěchu. Jedním z nich byla zábavná terénní bugina bez střechy a bez dveří Škoda Buggy. 


Škodovka má od roku 1927 vlastní podnikové učiliště, ve kterém nechávala své žáky nejen navrhovat, ale i dokonce vyrábět unikátní prototypy. Takto v roce 2013 vzniklo například moderní malé městské autíčko Škoda Citigo. Podobné unikáty však vznikaly dávno předtím. Za zmínku stojí modely Atero, Citijet, Funstar, Element, Sunroq či právě Buggy.


První buginu postavil Američan navrhující jachty

Nyní trochu odbočíme od mladoboleslavské škodovky a mrkneme se na průkopníka zábavných bugin, kterým byl Američan Bruce Meyers, inženýr, stavitel plachetnic, surfař a umělec, který ve své garáži v letech 1963 vyrobil první buginu nazvanou Old Red. Jako základ použil platformu Volkswagenu Brouk. Obliba malých a svižných autíček nenechala chladnou ani Evropu včetně České republiky.


Škoda Buggy: Na počátku byla pozoruhodná žákovská studie

Česku byl prvním autorem buginy známý designér a konstruktér Václav Král, jehož bugina byla vyrobena tak, aby ses do ní vešel motor ze Škody 100 či Škody 110. Nakonec byl použitý motor ze Škody 1000 MB, který údajně dokázal malé a lehké vozidlo rozjet až na 150 km/h.


Škodovka vzala projekt Buggy vážně a v roce 1972 se pustila do výroby vlastní buginy a projekt dokonce dostal označení Š 736. Jako základ použili platformu Škody 110, jejíž rozvor zkrátili. Bugina bylo pouze hravé auto, které nemělo střechu, dveře, ani žádný zavazadlový prostor. Rezerva proto musela být umístěná na kapotě.


Projekt Škoda Buggy pochází z roku 1972 a jejím cílem byla nejen ukázka velkého talentu učňů, ale i nárok na malosériovou výrobu tohoto šikovného terénního vozítka. Karoserii navrhl Josef Čech a výrobou byli pověření žáci učiliště. Škodu Buggy poháněl nakonec motor z Škoda 110 o objemu 1107 cm3.


Česká bugina sklidila velký úspěch na londýnské výstavě Racing Car Show v roce 1974, politickými pletichami v tehdejším sovětské republice už neprošla. Dnes je možné si malou Škodu alespoň prohlédnout v mladoboleslavském muzeu.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.