Škoda 760: Neúspěšný pokus o vůz s motorem vpředu

Nezařazené

Přidal starous007, dne 25. 06. 2018,  0x


Škoda 760 patřila k vůbec nejnadanějším projektům, na kterých česká škodovka pracovala v 70. letech. Výsledkem měl být sériově vyráběný na svou dobu velmi moderní vůz s motorem umístěným vpředu. Kde se stala chyba?

Na projektu Škoda 760 pracovala česká automobilka společně s východoněmeckými automobilkami Wartburg a Trabantem. Cílem bylo vyrobit takový vůz, který by uspěl na východních trzích. V roce 1975 mělo být na trh uvedeno dokonce 600 tisíc kusů. K tomu však nikdy nedošlo. Nadějný projekt byl přerušen už v roce 1973 na základě rozhodnutí šéfa východoněmecké komunistické strany SED Ericha Honeckera.


Karosérii Škoda 760 navrhli Italové

Podle původního plánu měli Češi zajistit výrobu motorů, spojek a zadních náprav. Němci se měli postarat o převodovky, přední nápravy, řízení a další součástky. Na designu karoserie Škody 760 spolupracovala ještě třetí země a to Itálie. Konkrétně šlo turínskou designérskou společnosti Ital Design, které vedl špičkový designér Giorgetto Giugiaro.

Škoda 760 mělo být revoluční moderní auto, které se svými předchůdci nemělo mnoho společného. Z boku prototyp připomínal Škodu 105 a jí podobné modely. Jeho proporce však přece jen byly odlišné. Motor byl umístěn před přední nápravou nejprve s pohonem předních kol, později s lepším řešením v podobě pohonu zadní nápravy.

První použitý motor měl výkon o 60 koní, se kterým by Škoda 760 dosáhla 135 km/h. Pro nové škodovky ale byly později připraveny i výkonnější motory. Například patnáctisovka s karburátorem Weber měla slušný výkon 85 koní, která by autu propůjčila maximální rychlost až 160 km/h.


Za 7 let vývoje bylo vyrobeno bylo 130 prototypu

Pro sériovou výrobu bylo navrženo několik karosářských variant - dvoudvéřový i čtyřdvéřový sedan, kupé, pětidvéřové fastbacky, hatchback i dva typy kombi. V letech 1972 až 1979 bylo vyrobeno 130 prototypů s různými motory. Dostat Škodu 760 s motorem vpředu do sériové výrobky se však nepodařilo. Tou dobu běžela výroba Škody 742, která zachovala zastaralý koncept motoru vzadu.

Naštěstí nebyl vývoj úplně zbytečný. Hodně poznatků získaných při vývoji Škoda 760 a výrobě prototypů byly zužitkovány při vývoje první české škodovky s motorem vpředu Favorit, který se nakonec přece jen dostal do sériové výroby. 




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.