Škoda 739: Škodovka, která měla nahradit slavnou 130 RS

Technika a design

Přidal radekvylozil, dne 8. 07. 2019,  0x


Všeobecně se ví, že ikonu českého supersportu Škodu 130 RS nahradila Škoda 130 LR. Ve skutečnosti to nebyla tak přímá cesta. Původně totiž slavné “eresko” měl nahradit typ 739, kterému v AZNP soukromě přezdívali skokan podle svérázného výrazu. Ten se však sériové výroby nikdy nedočkal. 


Předtím, než došlo k oficiálnímu nasazení modelu 130 LR, pracovalo Oddělení zvláštních modifikací AZNP na různých projektech. Většina z nich se nikdy nedočkala ostrého nasazení a vývoj skončil výrobou prototypu. To však neznamená, že bychom si ty nejlepší z nich neměli připomenout.


Škoda 739 měla mít vylepšenou aerodynamiku

Nový model Škoda 739 měla být výsledkem nejnovějších technologií a poznatků ve světě motorsportu. Měla se poučit z nedostatků původní Škody 130 a stát se skvělým závodním automobilem, novou ikonou. Hlavním úkolem bylo zapracovat na aerodynamických vlastnostech a zlepšit je.


Právě aerodynamikou projekt Škoda 739 začal. Nejprve byl vytvořený model o velikosti 1:5, na kterém bylo možné tvarovat linie auta na základě výsledku testování v aerodynamickém tunel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v pražských Letňanech.


Škoda 739: Vyladěná karoserie, podvozek i motor

Jako základ byla použitá Škoda 130, respektive jen její středová část a bezpečnostní trubkový rám. Vše ostatní se upravovalo, předělávalo nebo navrhovalo jako nové. To se týkalo celé přední i zadní částí. Předek měl zaoblenější a špičatější tvare světlomety s aerodynamickými kryty. Pod předkem se navíc schovávala rezerva a nádrž byla umístěná až za přední nápravou kvůli lepšímu rozložení hmotnosti.


Vylepšení se dočkal i podvozek, který dostal nové zavěšení s trojúhelníkovými rameny a novější pružiny. Nejméně se nových vychytávek dočkal motor. Zde byl použitý blok s odolnějšími pouzdry, v němž byly uloženy ložiska klikové hřídele, nová hlava válců a dva karburátory Weber. Výkon motoru tím byl navýšen o 4 koně na 100 koní.


Naděje Škody 739 zničila pravidla

Prototyp výjimečně neskončil v koši kvůli politickým nesmyslům. Důvodem, proč nadějný prototyp nešel do sériové výroba, byla totiž změna pravidel. Mezinárodní automobilová federace FIA zavedla nové rozdělení skupiny a pro novou Škodu 739 nebylo najednou uplatnění. Hotový prototyp Škoda 739 v zelené barvě byl později přelakován do závodních barev a umístěn v muzeu Škoda v Mladé Boleslavi.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.