Škoda 1500 V - nadějný projekt, kterému nebyl dopřán úspěch

Veteráni a historie

Přidal denisek, dne 22. 05. 2019,  0x


Kultovní užitkový vůz Škoda 1203 se i přes spoustu nedostatků a kritiky zařadil mezi české automobilové legendy. Už v dobách své největší “slávy” však šlo o zastaralý vůz, který si sloužil odpovídající náhradu v podobě modernější automobilu. Stát se jí měl více než nadějný nástupce Škoda 1500 V. Bohužel skončilo pouze u prototypu. 


Smutnou pravdou je fakt, že Škoda 1203 byla zastaralá už v momentě, kdy poprvé vyjela na silnice. Tehdy nepatřila mezi zrovna oblíbená vozy, nebyla zrovna nejspolehlivější. Mezi nejčastější problémy patřilo praskání hlavy válců, podpalování ventilů atd. Bohužel na tehdejším automobilovém trhu nebyla ze známých důvodů žádná konkurence, a tak se 1203 dlouhá léta používala v nejrůznějších oblastech.


Škoda vyvíjela lehkou dodávku od 50. let

Dnes Škoda, tehdy závod AZNP konkrétně ve Vrchlabí, začala lehkou dodávku vyvíjet už na počátku 50. let. Stalo se tak na popud Ministerstva automobilového průmyslu, který závodu nařídil vyrobit levný užitkový vůz. Výsledkem byla první dodávka Škoda 1203, pro jejíž výrobu byly použitý díly ze Škody 1200. Důvod? Bylo nutné šetřit. Sériová výroba byla zahájena v roce 1952.


Dodávku poháněl čtyřválcový motor o objemu 1221 cm3 se skromným výkonem 36 koní, což byla velká mizérie. Navíc se jednalo o motor, který byl vyvinutý už někdy v 30. letech a poháněl předválečný model Škoda Popular. Tehdy byl objem 995 cm3 a výkon 20 koní úctyhodný, v 50. letech už nikoliv.


Testy samozřejmě ukázaly, že motor je absolutně nedostatečný. Jenomže vývoj dodávky byl z nejrůznějších důvodů neustále pozastavován, odkládán a opětovně obnovován. Výsledkem bylo třináctileté zpoždění sériové výroby. První dvanácettrojka vyjela na silnice až v roce 1968. Za tu dobu byl výkon motoru zvýšen na 49 koní. “Modernizovaný” motor údajně vyhovoval požadavkům na užitkový vůz, ve skutečnosti chyběly peníze na výrobu vhodnější pohonné jednotky.


Škoda 1500 V - neúspěšný pokus o moderní užitkový vůz

V 70. letech byl zahájen projekt nového užitkového vozu Škoda s typovým označením Š 778, která měla nahradit dvanácettrojku. Do vývoje byli zapojeni zkušení technici a vývojáři Vítězslav Mertlík, František Boch, Rajmund Hrubý a Ladislav Ryšavý. V roce 1972 představili hotový prototyp, který postavil na platformě Škoda 1203.


Vůz byl o několik tříd jinde. Měl kabinu s třemi sedadly, posuvné dveře na pravé straně a v zadní části nechyběly výklopné jednokřídlové dveře, které se otevíraly vzhůru. Upravený byl rozvor, ale především byl použitý výkonnější motor o objemu 1500 cm3. Výsledkem byl na svou dobu pokročilý vůz s promyšlenou konstrukcí a pořádným motorem. Špatný nebyl ani po designové stránce.


Sériová výroba byla naplánovaná na rok 1976. Nikdy k tomu nedošlo, protože komunistická strana celý projekt smetla ze stolu a zaměřila svou pozornost na vývoj osobního vozu ve spolupráci s Německou demokratickou republikou.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.