Škoda 1100 OHC slaví 60 let - elegán s výkonným motorem

Veteráni a historie

Přidal Rebel, dne 6. 12. 2017,  0x


Před 60 lety v roce 1957 byl světu představen jedinečný český sportovní vůz Škoda 1100 OHC. Jakkoliv nám v této oblasti 50. léta příliš nepřála, tento krasavec dokázal, že naši konstruktéři své práci opravdu rozuměli. Na závodním okruhu dokázal vyvinout rychlost až 200 km/h.

Vývoj vozidla původně označeného jako typ 968 započal na jaře v roce 1956 a o rok a půl později byl s velkou slávou dokončen. A slavit bylo co. Po designové stránce se vůz neskutečně povedl, což je oceňováno dodnes. Hlavním cílem bylo vytvoření závodního automobilu, který by byl schopen konkurovat světové špičce na 24 hodinovém závodu Le Mans. Cíl byl splněn až na to, že se Škoda 1100 OHC konkrétně na tento okruh nikdy nedostala.

Konstruktéři museli být nadšení, protože získali naprosto volnou ruku. Díky tomu mohlo po technické stránce vzniknout skutečně úžasné auto, které se zcela odlišovalo od předchozích modelů Škoda Sport a Supersport. Na rozdíl od nich měla Škoda 1100 OHC rám vyrobený ze svařených pevnostních tenkostěnných ocelových trubek, přičemž všechna kola měla na sobě nezávislé závěsy.

Dvoumístný spider byl dlouhý 3 880 mm, široký 1 430 mm a vysoký pouhých 964 mm. Karosérie byla vyrobená z lehkého sklolaminátu. Celý automobil tak vážil pouze 550 kilogramů. Váha pozitivně ovlivnila zrychlení a na okruhu mohla Škoda 1100 OHC dosáhnout rychlosti až 200 km/h.

Video:

Elegán s výkonným motorem

Škoda 1100 OHC je nádherný elegantní závodní automobil, který potěší oko ještě dnes. Tvůrcem designu byl konstruktér Jarsolav Kindl, který ve Škodovce působil od roku 1948. Tehdy mu bylo pouhých 20 let. Skvělé jsou však i jeho jízdní vlastnosti. Vůz poháněl upravený čtyřválcový motor ze Spartaku s výkonem 92 koní při 7700 otáčkách za minutu. Používaný byl přitom vysokooktanový letecký benzín, který do motoru dodávaly dva karburátory vyrobené firmou Jikov, později italský Webera.

Ještě v roce 1958 se Škoda 1100 OHC účastnila několika závodů. Jeden ze dvou vyrobených spiderů zvítězil již ve svém první závodu na okruhu v Mladé Boleslavi a v dalších dvou závodech zvítězil také.

O dva roky později byly na stejném podvozku vyrobena dvě kupé. Jejich karosérie však byly vyrobené z hliníku. V roce 1960 bylo možné poprvé vidět všechna 4 auta pohromadě na závodech na okruhu v Kdyni. V následujících letech se Škoda 1100 OHC ukázala také na závodech v Leningradu a Petrohradu. Závodit však mohly pouze na závodech v socialistických zemích, a tak je velmi těžké odhadnout, jak by si vedla v porovnání se západní konkurencí.




Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.