Shelby AC Cobra - automobilová legenda od legendárního konstruktéra
Přidal svetsportaku, dne 16. 04. 2019, 0x
Prvním a nejslavnějším vozem, který zkonstruoval slavný americký konstruktér, závodník a podnikatel, byl sporťák AC Cobra. Zajímavý je přitom nejen samotný vůz, ale také historie jeho vzniku sahající až do začátku 20. století.
Na přelomu 19. a 20. století vznikaly automobilky jako houby po dešti. Jednou z nich byla britská automobilka založená v roce 1901. Zprvu se zabývala výrobou automobilů a tříkolek a ve 20. letech se pustila do vývoje svého prvního sportovního automobilu. Vůz se vyznačoval typickými prvky pro auta meziválečného období. Měl mohutné přední blatníky protáhlé až k prahům štíhlé a dlouhé kapoty. Celkový design působil velmi elegantně a lehce.
Roadster Ace a kupé Aceca - na cestě za Shelbym
Druhá světová válka na dlouho přerušila vývoj sportovních vozů. Po jejím skončení se automobilka vrátila k původním plánům. Výsledkem obnoveného vývoje byl zcela nový sportovní model otevřený roadster Ace představený v roce 1953, který následoval další model kupé Aceca s uzavřenou karoserií.
Oba modely byly cenově dražší alespoň v porovnání s ostatními sériovými vozy jako například Austin-Healey či Triumph. Roadsteru Ace se nakonec prodalo "pouze" 735 kusů a kupé Aceca 326 kusů. Nicméně šlo o vůz, který zaujal amerického závodníka Carola Shelbyho. Ten zrovna ukončil závodnickou kariéru kvůli vážným problémům se srdcem.
AC Cobra - vylepšený roadster Ace
Carol Shelby neměl v úmysl zmizet ze světa automobilů. Vedle dobrého závodníka se ukázal být schopným konstruktérem. Roadster Ace se mu na první pohled zalíbil a rozhodl se propojit eleganci evropských sportovních vozů s výkonným americkým motorem. Vývoj a výrobu sportovního vozu dle svých vlastních představ zahájil v roce 1961.
Hlavním designérem se stal Alan Turner, který prosadil řadu změnu u původního modelu. Došlo k zesílení podvozku kvůli silnějším a těžšímu motoru, kterým byl Ford 260 s výkonem 325 koní (239 kW). Drobné kosmetické změny postihly vzhled nového auta. Maska chladiče byla zúžena a podběhy rozšířeny. Typickým rysem Shelby AC Cobra se stalo mohutné výfukové potrubí vedené po stranách karosérie.
Následovaly další změny. Vůz byl zkrácen kvůli zvýšení tuhosti karoserie, maska chladiče byla znovu rozšířená a zvětšeny byly i boční průchody za účelem zlepšení chlazení motoru. Od roku 1962 byl používán nový osmiválcový motor s výkonem 271 koní (200 kW) používaný například ve Fordu Fairlane, o dva roky jej nahradil výkonnějším osmiválcem o objemu 6997 ccm a výkonem 425 koní.
Komentáře:
Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.