Saab Sonett - historie jedné automobilové legendy

Technika a design

Přidal svetaut, dne 10. 02. 2019,  0x


Švédská automobilka Saab se proslavila především výrobou luxusních sedanů. Nebylo tomu ale tak vždy. Výjimku představuje velmi povedený sportovní model, který už dlouhá léta patří mezi slavné automobilové legendy, dvoumístný roadster Saab Sonett.


Vývoj sportovního kupé probíhal v hlubokém utajení. Úkolem sestavit nový model pro Saab byl pověřen testovací jezdec Rolf Mellde a jeho tým zkušených vývojářů, kteří se tajně scházeli v nenápadné stodole ve vsi Äsaka kousek od Trollhättenu. Výsledkem se stal výjimečný model původně označený jako Saab 94. Jenomže byl tak pěkný, až se mu začalo říkat Saab Sonett.

 

Saab Sonett I - ten vůz je tak pěkný, řekl Rolf Mellde

Označení sonett však nepochází od slova “sonet”, jak by se mohlo na první dojem zdát. Příběh o vzniku jména pro legendární švédský vůz je úplně jiný. Rolf Mellde měl o svém výtvoru údajně pronést větu „Så nätt den är“, což znamená “Ten vůz je tak pěkný”. Ve fonetickém přepisu tak získáme “sonett”.


Nový vůz Saab Sonett byl představený 16. března 1656 na autosalonu ve Stockholmu. První generace měla karoserii vyrobenou z hliníku a sklolaminátu. Vůz poháněl tříválcový dvoutaktní motor DKW o objemu 748 cm3 a výkonu 57,5 koní (43 kW). Autorem moderní karoserie byl designér Sixten Sason. Dosahoval rychlosti až 159 km/h.


První generace ale nebyla příliš úspěšná. Důvodem byla vysoká cena. Nakonec se vyrobilo pouze 6 kusů, z nichž vůz číslo 1 s hliníkovou karoserii si můžete prohlédnout v muzeu Saab. Obdivuhodné je, že se do dnešní doby zachovaly všechny kusy. 


Saab Sonett II - předloha pro Škodu 1100 GT

Nízký zájem o krásné, ale příliš drahé auto, vedl vedení k Saabu k rozhodnutí vyvinout druhou o poznání levnější generaci. Tak vznikl Saab Sonett II, který prodejní čísla vylepšil. V roce 1967 původní tříválec nahradil výkonnější čtyřválcový motor z Fordu Taunus. Na malém kupé se kvůli velkému motoru objevila typická boule vyosená doprava, aby řidiči nepřekážela ve výhledu.


V roce 1962 měl Saab zastoupení i v tehdejším Československu. Kromě oblíbeného modelu Saab 96, se prodaly také dva kusy roadsteru Saab Sonett II. Jeden si pořídil automobilový závodník, druhý putoval do firmy AZNP. Dnes tuto firmu znáte jako Škoda Auto a právě Sonett II se stal předlohou pro slavný český vůz Škoda 1100 GT.  


Saab Sonett III - ve spolupráci s italským designérem

V 70. letech si Sonett vyžádal třetí kolo modernizace. O pomoc při návrhu nového modernějšího designu byl požádán známý italský automobilový designér Sergio Coggiola. Ten se postaral o to, že se třetí generace od těch předchozích lišila více, než si vedení původně představovalo. Možná proto byl designér nakonec vyměněn opět za Švéda Gunnara Sjögrena.


Pod kapotou se objevil nový pohon v podobě motoru o objemu 1,7 litru opět z Fordu Taunus. Novinka v podobě Saab Sonett III byla představena v roce 1970 a ze všech generací přinesla největší prodejní úspěch. Až do roku 1974 se prodalo přes 8 300 kusů. Ani to však vedení Saabu neuspokojilo a výrobu Sonettu nakonec ukončilo ve stejném roce. Celkem bylo v letech 1956 až 1974 vyrobeno 10 225 Saab Sonettu. 





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.