Saab 92 - populární lidové auto s žabí tváří

Veteráni a historie

Přidal honzarudovous, dne 14. 03. 2019,  0x


S blížícím se koncem druhé světové války švédský výrobce armádních letadel Saab řešil existenční otázku. Co bude po válce vyrábět jiného než letadla? Bylo nad slunce jasné, že po válce nelze očekávat zrovna velkou poptávku po letadlech. Výsledkem bylo rozhodnutí vyrobit malý a levný osobní automobil, který si bude moci dovolit každý.


Společnost Saab se celým jménem nazývá Svenska Aero AB. Dnes už se používá pouze zažitá zkratka. Byla založena těsně před válkou v roce 1937 se záměrem vyrábět armádní letadla. Už tehdy bylo jasné, že na sebe válka nenechá dlouho čekat. Švédsko sice zůstalo neutrální zemí, to však neznamená, že se jí nemohla účastnit jako “obchodník a dodavatel”. Za války Saab vyráběl americké bombardéry a německé stíhačky, později i vojenská letadla vyrobená dle vlastní konstrukce.


V roce 1944 se začala situace obracet. Konec války se blížil a s ním i konec výhodných vojenských zakázek. Nejprve se Saab zaměřil na výrobu osobních letadel Saab 90 a Saab 91. Jenomže bylo jasné, že objednávek osobních letadel bude spíše méně než více. Třetím poválečným produktem v pořadí se tak stal Saab 92. Nešlo však o letadlo, ale malé lidové auto, které vypadalo jako žába. Velká auta už totiž vyráběla švédská automobilka Volvo.


Saab 92 - auto, které vymysleli letečtí inženýři bez řidičáku

Vývoj první auta Saabu byl docela kuriózní. Tým šestnácti leteckých inženýrů vedla dvojice Gunnar Ljungström (letecký konstruktér) a Sixt Sasonem (letecký designér). Ani jeden z nich neměl žádné zkušenosti s výrobou auta, a řidičský průkaz měli pouze dva z nich, přesto se odvážně pustili se do vývoje nového lidového auta.


Požadavky byly jasné. Hotový vůz neměl být delší než 4,5 metru, těžší než 800 kilogramů (kvůli motoru s nízkým výkonem 18 koní) a jeho cena nesměla přesáhnout 3 200 EK. Bez zkušeností a znalostí se nový úkol ukázal docela obtížný. Saab tedy nakoupil populární malá auta jako Volkswagen Brouk, Opel Kadett či DKW, na kterých se nový tým učil, jak vyrobit auto. V roce 1945 byl hotový první návrh a později i dřevěný model natřený černým krémem na boty v životní velikosti.


Vedení se návrh auta příliš nelíbil. Připomínalo jim prý žábu. Na druhou stranu kvitovali nižší spotřebu pohonných hmot, což tehdy bylo důležitější než pěkný vzhled. Tým tedy dostal zelenou a jal se pokračovat ve svém životním díle.


Saab 92 - utajený projekt

U nového auta bylo naprosto jasné, že jej vyráběli letečtí inženýři bez jakýchkoliv zkušeností s výrobou automobilů. Většinu dílů našli na smetišti za továrnou na letadla v Trollhättemu. Problém bylo dokonce najít i firmu, která by auto nalakovala na požadovanou černou barvu. To vše se podařilo vyřešit a dokonce se podařilo projekt udržet v tajnosti. Vyrobeny byly tři prototypy (92002, 92003 a 92004). Společně najezdily více než 530 000 kilometrů. Důkladnost se týmu nedalo upřít. Týmu se postupně dařilo odbourávat neduhy nového vozu. V průběhu testů byl vyměněn i motor za motor vlastní konstrukce.


Testování a jízdy probíhaly pouze brzy ráno a pozdě večer v odlehlých oblastech, aby nedošlo k odhalení. Utajit výrobu se nepodařilo a nakonec už šlo o veřejné tajemství. V novinách se dokonce objevila pochvalná zpráva, že i přes veškerou snahu testovacích řidiči se nový Saab 92 nepodařili při jízdách v divočině zničit.


Saab 92 překročil plánovaný prodej

Novinka připravená k uvedení do prodeje byla oficiálně představena 10. červa 1949. Ačkoliv byl Saab 92 malý, byl neskutečně svižný a dosahoval skvělých výkonů i na závodních tratích. Vysokou poptávku podpořil sám šéf inženýr Rolf Melde, který si se Saabem 92 skončil na druhém místě na švédské rally týž rok v prosinci.


Zájem o Saab 92 předčil veškerá očekávání. Od zahájení výroby v roce 1949 až do roku 1956, kdy byla výroba modelu 92 ukončena, bylo celkem vyrobeno a prodáno neuvěřitelných 20 128 kusů. Z modelu 92 vycházely i následující modely 93, 95 a 96.





Komentáře:

Pro přidání komentářů je potřeba se přihlásit .

Nenacházejí se zatím žádné relace v databázi.